|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Botanická zahrada - Královský Vyšehrad
Některé tramvajové tratě mají tu výhodu, že o jejich potřebnosti nikdo nepochybuje ani po desetiletích od výstavby. Jiné svůj účel plnily jen krátce a záhy byly zrušeny. Ať již zcela, nebo přeložením do výhodnější trasy. Mezi ty druhé spadá tramvajová trať vedená od Botanické zahrady Vyšehradskou ulicí k Vyšehradské radnici.
Na konečné byla vložena výhybka pro připravovanou úvrať, kterou měla trať pokračovat dál do Nuslí a Vršovic. Po čase však byla bez použití odstraněna. V červnu 1906 byla zřízena 46 metrů dlouhá kusá kolej na vyšehradské konečné, technická revize proběhla až 19. října 1907. Od 6. ledna 1910 byla uvedena do provozu další část trati od Vyšehradské ulice, okolo vyšehradského nádraží do Nuslí (stanice Fričova ulice). Trať byla se stávajícím úsekem propojena pouze obousměrnými oblouky od Botanické zahrady k vyšehradskému nádraží. Původní jednokolejný konec trati s vidlicovitou konečnou, vedoucí pod viadukt Spojovací dráhy k vyšehradské radnici byl z manipulačních důvodů ponechán. Politická pochůzka z 28. října 1910 přinesla rozhodnutí vzniklou odbočku k radnici rekonstruovat jako dvoukolejnou s jednokolejným ukončením. Přesné datum zprovoznění zrekonstruované odbočky známo není. Když v roce 1910 nabídlo město Nusle Elektrickým podnikům pozemek pro novou tramvajovou vozovnu na Pankráci, zhruba v místech výškové budovy, určené původně pro Československý rozhlas, uvažovalo se o zavedení tramvajové dopravy do této oblasti přes vyšehradskou citadelu. Projektanti tak přišli s myšlenkou nepotřebné koleje k radnici zachovat a prodloužit je napříč vyšehradskou pevností až na Pankrác. Vedení tratě však naráželo na zásadní technické problémy. S větší či menší intenzitou se tak o trasování přes Vyšehrad jednalo ještě v roce 1915 a konec všemu udělal až návrh nové vozovny z roku 1924 na zcela jiných pozemcích... Dne 20. června 1927 byla uvedena do provozu 200 metrů dlouhá trať v dnešní Svobodově ulici, propojující Výtoň s křižovatkou na ústí Vyšehradské ulice. Současně byl zrušen traťový úsek k Vyšehradské radnici. Křižovatka na styku dnešních ulic Vyšehradské a Svobodovy byla zjednodušena do podoby prostého rozvětvení od Albertova. Nejvýraznější zásah do podoby tratě přišel v roce 1931. Od 25. června byl trvale zastaven tramvajový provoz ve Vyšehradské třídě od křižovatky s Benátskou ulicí ke Svobodově ulici a nahrazen novou tratí v „souběžné“ ulici Na Slupi.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com www.tyzlestranky.cz Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |