|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Holyně - Sídliště BarrandovV pátek 8. dubna 2022 byl slavnostně zahájen provoz na novostavbě tramvajové trati Sídliště Barrandov – Holyně. Oč rychlejší byla samotná výstavba, o to pomalejší bylo samotné zahájení stavby. I tom je tento článek.
Sídliště Barrandov se mělo podle původních plánů rozkládat až k původní zástavbě Holyně, s tím, že tramvajová trať měla od dnešní smyčky Sídliště Barrandov pokračovat do Holyně stále přímým směrem. Teprve na samotném konci, u prvních domů původní zástavby Holyně, se měla trať stočit ke koncové smyčce. Další výstavba Sídliště Barrandov však byla po roce 1989 ze strany vedení města přehodnocena a došlo k zastavení dalších stavebních prací. Po rezignaci na výstavbu této části sídliště tak došlo k úpravě zamýšleného vedení tramvajové trati, a ta byla zkrácena v projektu jen na místo dnešní tramvajové konečné Sídliště Barrandov. Pokračování směrem k Holyni zůstalo zachováno jen patřičnou územní rezervou. Oproti dřívějšímu plánu ovšem bylo rozhodnuto případně směřovat trať nikoli přímým směrem, ale vést takřka v poloze nyní dokončeného prodloužení tramvajové trati. Zhruba v místech dočasné úvratě pak měla vzniknout stálá koncová smyčka. Od samotného počátku se zpracovávalo mnoho variant vedení tratě na Barrandov, které však s narůstající zástavbou území přestaly být realizovatelné. Ještě v roce 1990 byla například doporučována tzv. tunelová varianta, přivádějící tramvaje do vlastního sídliště cca 1,3km dlouhým tunelem. Jiná varianta dokonce prověřovala možnost přivedení tramvají na Barrandov ve stopě stávající železniční tratě Praha – Hostivice po památkově chráněném mostním objektu. Rada zastupitelstva hlavního města Prahy pak svým rozhodnutím z 29. července 1994 stanovila vyřešení dopravní obsluhy Barrandova (vybudování tramvajové tratě) jako závaznou podmínku pro další možnou výstavbu obytných budov. V závěru roku 1994 byla zpracována dokumentace shrnující pozitiva a negativa jednotlivých variant, jejímž výsledkem byly čtyři srovnatelné varianty – dvě tunelové a dvě povrchové. V červenci 1995 rada Zastupitelstva hl. m. Prahy doporučila k realizaci tzv. estakádovou variantu. Dne 22. září 1999 nabylo právní moci územní rozhodnutí o stavbě a v prosinci téhož roku byla dokončena dokumentace pro stavební povolení. V roce 2001 bylo vydáno stavební povolení a 15. srpna došlo k samotnému zahájení prvních stavebních prací. Slavnostní zahájení stavby s poklepáním na základní kámen proběhlo 24. října 2001 symbolicky na Barrandově, v prostoru nad budoucím podjezdem pod Lamačovou ulicí, následně byl základní kámen přemístěn k nástupišti zastávky Hlubočepy. Zkušební provoz s cestujícími zahájila barrandovská tramvajová trať 29. listopadu 2003. Projekční přípravy prodloužení tramvajové tratě dál za smyčku Sídliště Barrandov navazovaly prakticky plynule na dokončení I. etapy s tím, že původní záměr vybudovat prodloužení o délce cca 900 metrů k navrhované smyčce Holyně bylo po projednání s městskými částmi doplněno ještě o úsek Holyně – Slivenec, čímž délka plánované tratě narostla na cca 1 450 m. Výstavba tramvajových tratí po roce 2003 však nebyla pro tehdejší vedení pražského magistrátu prioritou. Za samotnou tramvajovou smyčkou Sídliště Barrandov tak vyrůstaly další bytové domy zachovávající koridor pro pokračování tramvajové trati směrem k Holyni zůstal podél Werichovy ulice. Bohužel Městská část Praha 5 i pražský DP svého času povolily, že blok domů přiléhající právě k Werichově ulici může být postaven o několik metrů blíže k tramvajové trati, než bylo původně plánováno. To se později ukázalo jako nešťastné rozhodnutí, protože tramvajová trať směrem do Holyně následně nemohla splnit hlukové limity pro novostavby, a tak vlastníci bytů, které mohly vzniknout po roce 2001 jen díky tomu, že byla na sídliště přivedena tramvaj, využívali veškeré legislativní možnosti k zabránění stavby tramvajové tratě. Situaci neulehčoval ani fakt, že DP hl. m. Prahy neměl dokončen ani výkup pozemků. Příprava výstavby prodloužení tak byla zahájena v roce 2007 ještě za spolupráce s architektem Patrikem Kotasem, který vypracoval ideové návrhy zastávek, odkazující ve skromnější podobě na I. etapu tratě z roku 2003. V pozdějších fázích přípravy byla snaha o částečné sjednocení podoby zastávek opuštěna. V roce 2010 se v rámci aktualizace územního plánu podařilo do jeho návrhu zakotvit prodloužení až do Slivence. Snaha získat pravomocné územní rozhodnutí ale narážela na zmíněné obstrukce občanů již stojících domů. Stavba tramvajové tratě však byla i v zájmu soukromých investorů v oblasti. Neboť i pro území za Werichovou ulicí územní plán hlavního města nadále obsahoval důležitou poznámku, že další výstavba je přímo podmíněna předchozí realizací tramvajové tratě. Domy bez tramvajové tratě tedy nemohly vzniknout a cenné pozemky zůstávaly ležet ladem. Pravomocné územní rozhodnutí se tak podařilo získat až v roce 2014. Společností Metroprojekt byl pak vypracován projekt ke stavebnímu povolení a DP hl. m. Prahy se snažil získat toto stavební povolení pro celou trať od Sídliště Barrandov až po smyčku Slivenec. Platnost územního rozhodnutí se dařilo udržovat v platnosti prováděním dílčích prací. Jednalo se například o úpravy měnírny pro napájení dalšího úseku. V souvislosti s modernizací barrandovské tratě, která byla naplánována na jaro roku 2020 zažádal Dopravní podnik o stavební povolení pro nultou etapu stavby, která znamenala stavební úpravu smyčky Sídliště Barrandov, vložení kolejového rozvětvení ve směru připravované tratě do Slivence a položení prvních zhruba 40 metrů nových kolejí. Předsazení nulté etapy bylo vyvoláno možností provést stavební práce bez dalšího nutného přerušení provozu tramvají na Barrandov. Stavební povolení bylo získáno v závěru roku 2019 a samotná realizace proběhla mezi březnem a květnem 2020. Vybudované kusé koleje se následně dočkaly i provozního využití, když během rekonstrukce tramvajové trati v Nádražní ulici zůstal mezi Hlubočepy a Sídliště Barrandov zachován ostrovní provoz tramvají a kusé koleje se využívaly k odstavování vozů které se do již zmenšené smyčky nevešly. Součástí příprav na zahájení prodlouženi tramvajové tratě byla také úprava nástupiště zastávky Sídliště Barrandov z centra. Původně pouze výstupní zastávka nebyla oproti té nástupní vybavena zastřešením nástupiště. S prodloužením tramvajové trati měl být identický přístřešek doplněn i pro směr do Holyně. Přístřešek je však vyhotoven pouze ve skromné variantě zakrývající v podstatě jen okolí automatu na prodej jízdenek, a víceúčelového stojanu. Svou délkou odpovídá klasické tramvajové zastávce. V oblasti financování stavby měl Dopravní podnik možnost získat prostředky na stavbu tramvajové tratě z fondů Evropské Unie, konkrétně z dotačního programu Evropských strukturálních a investičních fondů z Operačního programu Doprava 2. Termín podání žádosti o dotaci a termín realizace projektu ovšem narážely na skutečnost, že Dopravní podnik stále neměl v držení některé pozemky v držení některé pozemky zejména z úseku Holyně – Slivenec. Nabízely se tedy dvě možnosti – počkat na vykoupení chybějících pozemků, ale pak přijít o možnost získat finance z Evropské unie a zkoušet štěstí někdy v budoucnu, anebo rozdělit plán na dvě etapy a postavit to, co je možné. Zvolena byla samozřejmě druhá možnost a původní projekt byl rozdělen na dvě etapy (Sídliště Barrandov – Holyně a Holyně – Slivenec) a upraven o zřízení dočasného obratiště Holyně. O poskytnutí dotace bylo zažádáno v roce 2019 a v roce 2020 byla skutečně přidělena ve výši takřka 164 milionů. Pravomocné stavební povolení na 1. etapu tratě v délce cca 1 kilometr po zastávku Holyně pak Dopravní podnik získal na podzim roku 2020. Výběrové řízení na zhotovitele stavby první etapy do Holyně bylo vyhlášeno v listopadu 2020, jeho vítězem se stala firma Strabag Rail a. s za 169 milionů korun. Podmínkou soutěže bylo dokončení stavby do konce dubna 2022. Výstavba tratě byla slavnostně zahájena poklepáním na základní kámen 11. června 2021. .Po provedení zemních prací začala v listopadu 2021 začala pokládka kolejnic a v lednu 2022 začalo vztyčování sloupů trakčního vedení. První tramvají, která zamířila do Holyně, se již tradičně stal měřicí vůz T3 #5521 v pondělí 4. dubna 2022 v dopoledních hodinách. Po úspěšných zkouškách se ve čtvrtek 7. dubna 2022 uskutečnila zkouška dodržení průjezdního profilu při míjení tramvají KT8D5.RN2P. V pátek 8. dubna 2022 ještě před slavnostním zahájením provozu proběhly poslední zkoušky opět s vozy KT8D5.RN2P. Slavnostní zahájení provozu, proběhlo krátce po 11. hodině 8. dubna 2022 v prostoru zastávky Náměstí Olgy Scheinpflugové za účasti motorového dvounápravového vozu #349 a vozu T3 Coupé #5573. Dvounápravový vůz poté mezi 12. až 18. hodinou obousměrně pendloval mezi Holyní a dočasně zastávkou Sídliště Barrandov umístěnou před napojením smyčky jako symbolická linka 5. S ohledem na provozně-předpisovou soustavu nesměl úsek se stoupáním, respektive klesáním mezi Geologickou a Hlubočepy překonat vlastní silou a byl tedy dovlečen a odvlečen vozem T3 Coupé #5573. Pravidelný provoz byl na trati zahájen v sobotu 9. dubna 2022 netradičně linkou 4 s ohledem na výluky v oblasti křižovatky Anděl. Až od úterý 12. dubna 2022 se do Holyně vydala kmenová linka 5, na níž tak musí být nasazovány od tohoto data výhradně obousměrné vozy KT8D5.RN2P. V únoru 2022 pak získal Dopravní podnik pravomocné stavební povolení na 2. etapu tramvajové tratě Sídliště Barrandov – Slivenec. Trať postaví vítěz výběrového řízení firma STRABAG Rail. Předpokládané celkové náklady výstavby činí 233,1 milionů korun. Zahájení samotné stavby proběhlo 2. února 2023. Tento úsek, dlouhý cca 500 metrů bude zakončen jednokolejnou smyčkou Slivenec s dvojicí předjízdných kolejí o celkové délce zhruba 600 metrů a kapacitou až pro deset vlaků 2xT. Přímo ve smyčce budou zřízeny výstupní a nástupní zastávky. Uvnitř smyčky vznikne také malá budova sociálního zařízení pro řidiče tramvají V prostoru obratiště navíc plánuje hl. m. Praha výstavbu P+R parkoviště. V dohledné budoucnosti by u smyčky mělo vzniknout také obchodní centrum. Trať by měla od dočasné úvratě v Holyni pokračovat směrem ke křižovatce ulic U Náhonu a K Barrandovu. Před křižovatkou se obloukem stočí k ulici U Náhonu, kterou překříží pod téměř 90° úhlem, dále bude pokračovat západním směrem podél ulice K Barrandovu a po zhruba 250 metrech bude ukončena smyčkou. Úsek Holyně – Slivenec bude mít až po obratiště otevřený kolejový svršek a téměř stejnou podobu jako stávající část tratě mezi náměstím Olgy Scheinpflugové a úvratí v Holyni. Koleje ve smyčce Slivenec budou mít zpevněný povrch. Na výstavu tohoto úseku tratě DPP plánuje podat žádosti o dotaci z Evropské unie v rámci aktuálně zahájeného dotačního programu Evropských strukturálních a investičních fondů z Operačního programu Doprava 3.
Konstrukce tratě:
Celá tramvajová trať je vybudována klasickou metodou bezžlábkových kolejnic S49 na příčných pražcích, přičemž úsek tratě od smyčky Sídliště Barrandov podél Werichovy ulice až k zastávce Náměstí Olgy Scheinpflugové je zatravněn. V oblouku o poloměru menším než 200 metrů u zastávky Náměstí Olgy Scheinpflugové jsou ke kolejnicím S49 přidány profily Krug, které částečně plní funkci přídržnice. Protože je však nelze považovat za její plnohodnotnou náhradu, jsou zde obousměrně k vnitřní kolejnici oblouku přidány také klasické přídržnice v podobě kolejnice. Přejezdy přes trať jsou povrchově upraveny litým asfaltem, počátek trati u smyčky Sídliště Barrandov navazuje povrchovou úpravou na podobu smyčky a je zde využita žlutá betonová dlažba. Prostor zastávky Náměstí Olgy Scheinpflugové žulová dlažba.
Popis tratě:
Naši cestu po tramvajové trati začneme v prostoru terénního zářezu dočasného obratiště Holyně, jehož dvojice kusých kolejí umožňuje odstav jednoho tramvajového vlaku na každé z nich. Před následující dvojitou kolejovou spojkou, díky jejímuž umístění jsou zastávky Holyně dočasně zkráceny na délku jednoho vlaku je zřízen prostor pro přecházení přes tramvajovou trať. Prostor pro přecházení následuje i za nástupišti zastávek Holyně. Za zastávkami tramvajová trať pokračuje klesáním v přímém úseku o délce zhruba 400 metrů k zastávkám Náměstí Olgy Scheinpflugové. Zhruba v polovině úseku je v předstihu vybudován další prostor pro přecházení tramvajové tratě následovaný přejezdem v ose budoucí ulice Šlemrové. Ta samá úprava prostoru pro přecházení a budoucího přejezdu se ještě jednou zopakuje, tentokrát v ose budoucí ulice Hugo Haase. Následují zastávky Náměstí Olgy Scheinpflugové, kryt kolejiště tvoří žulová dlažba. Za zastávkami se tramvajová trať počne stáčet pravým obloukem, do bočního vedení podél Werichovy ulice. Trať je v tomto úseku zatravněna a obousměrně jsou k vnitřní kolejnici oblouku přidány také klasické přídržnice v podobně kolejnice. Před křižovatkou s ulicí Miloše Havla následuje prostor pro přecházení, jehož kryt tvoří betonová dlažba. Po krátkém otevřeném svršku následuje již zmíněný přejezd ulice Miloše Havla. Za přejezdem znovu následuje krátký otevřený svršek zabraňující neoprávněnému vjezdu automobilů na zatravněné těleso. Trať se napřímí a podél vozovky Werichovy ulice pokračuje na náspu v přímém, zatravněném úseku. Rychlost zde mají tramvaje omezenu celodenně na 30 km/h. Bohužel Městská část Praha 5 i pražský DP svého času povolily, že blok domů přiléhající právě k Werichově ulici může být postaven o několik metrů blíže k tramvajové trati, než bylo původně plánováno. To se později ukázalo jako nešťastné rozhodnutí, protože tramvajová trať následně nemohla splnit hlukové limity pro novostavby. Na konci zatravněné úseku je zřízeno místo pro přecházení přes tramvajovou trať, které je však z obou stran uzavřeno zábradlím. Důvodem této na první pohled nesmyslnosti je budoucí výstavba podél tramvajové tratě v místě dnešního pole. Místo pro přecházení je zde zřízeno již v předstihu, protože stavebník deklaroval, že v době zprovoznění tratě již budou objekty postaveny. Následuje otevřený svršek, pozůstatek kusých kolejích z nulté etapy výstavby tratě a koleje přechází do zákrytu ze žluté betonové dlažby, která je využita také v prostoru smyčky Sídliště Barrandov, která se k trati připojuje a naše trať pokračuje do prostoru zastávek Sídliště Barrandov, které jsou součástí původního úseku a naše cesta zde tedy končí.
Zastávky umístěné na popisované trati:
- nástupní zastávka ve směru k zastávce Náměstí Olgy Scheinpflugové na samostatném tělese tramvajové trati rovnoběžné s ulicí Gollové, cca 75 metrů za vyústěním protilehlého přístupového chodníku z ulice Pod Vysokou mezí, nástupiště pro jeden vlaky 2xT. - výstupní zastávka na samostatném tělese tramvajové trati rovnoběžné s ulicí Gollové, cca 40 metrů před vyústěním protilehlého přístupového chodníku z ulice Pod Vysokou mezí, nástupiště pro jeden vlak 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Sídliště Barrandov na samostatném tělese tramvajové trati rovnoběžné s ulicí Gollové, cca 110 metrů za křižovatkou s ulicí Hugo Haase, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Holyně na samostatném tělese tramvajové trati rovnoběžné s ulicí Gollové, cca 40 metrů před křižovatkou s ulicí Hugo Haase, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
Související články: Obratiště Holyně Trať do Slivence Smyčka Sídliště Barrandov pracovní jáma Trať Sídliště Barrandov - Hlubočepy variantní trasování Zastávka Hlubočepy Zastávka Geologická Zastávka K Barrandovu Zastávka Chaplinovo náměstí Zastávka Poliklinika Barrandov Zastávka Sídliště Barrandov Trať Sídliště Barrandov - Hlubočepy Zkušební provoz tramvají zaměřený na zatěžování energetického systému trati na Barrandov Den D tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov 9. srpna 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov červen-červenec 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov 20.dubna 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov prosinec 2002-duben 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov květen-červenec 2002 Projekt tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov Smyčka Sídliště Barrandov |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |