|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Náměstí Bratří Synků
V roce 1904 skončily tramvajové koleje v Bělehradské ulici u tehdejší vinohradské železniční zastávky a všem bylo
jasné, že pro jejich pokračování bude nutné tramvajovou trať včetně komunikace zahloubit, železniční koleje
umístit na most a navíc o kus dál vybudovat most přes Botič. A tak se na dnešním Náměstí Bratří Synků čekalo.
Elektrické podniky proto alespoň v roce 1914 propojily již položené koleje na mostě přes Botič a trať prodloužily až před nuselský pivovar, kam 4. října zahájily provoz. I přes nedostatek financí a válečné události byl ještě téhož roku 21. listopadu dokončený úsek znovu prodloužen a to až na dnešní Náměstí Bratří Synků. Po dalších takřka deseti letech, v říjnu 1922 se začalo stavět prodloužení tramvajové tratě dál do Michle a 17. června 1923 byl zahájen provoz až zhruba k dnešní zastávce Michelská. Současně byla na dnešním náměstí Bratří Synků zřízena třetí kolej, která byla zkrácena k 28. září 1956, aby mohla být zahájena stavba manipulační koleje v ulici Na Zámecké pro usnadnění manipulace zatahujících vlaků vozovny Pankrác. Kolej byla uvedena do provozu 13. ledna 1957 a v prostoru dnešní křižovatky Náměstí Bratří Synků se napojovala prostým jednokolejným obloukem z ulice z ulice Na Zámecké ve směru ke křižovatce Vladimírova. Mezi 5. až 10. dubnem 1974 byla manipulační trať upravena přidáním předjízdné koleje, aby mohla být v oblasti křižovatky Otakarova ukončena tramvajová linka, jejíž manipulace však nebude blokovat provoz zatahujících vlaků. V roce 1976 byla trať v ulici Na Zámecké upravena na obousměrný provoz doplněním o oblouk od křižovatky Vladimírova, který umožnil také vjezd do ulice Na Zámecké. Na druhé straně tratě byl doplněn oblouk z ulice Na Zámecké do Vršovic. Provizorní oblouk křižovatky zůstal na místě i po skončení všech rekonstrukcí tratí v okolí. "Provizorní" rozjezdová výhybka byla vyjmuta až 17. března 1986 v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí ulice Na Zámecké. Po rekonstrukci byla křižovatka v nové podobě uvedena do provozu 1. září 1986. Zatím poslední rekonstrukce křižovatky proběhla v roce 2011 v souvislosti s rekonstrukcí úseku Vladimírova - Otakarova. Zajímavostí je, že tento úsek byl rekonstruován jednokolejně za pomocí povrchových kolejových přejezdů Californien. V křižovatce Náměstí Bratří Synků byla vždy obousměrně využívána pouze jedna kolej mířící do ulice Na Zámecké. V první etapě vlaky využívaly původní kolej ve směru do centra, zatímco v koleji z centra mezi křižovatkami Náměstí Bratří Synků a Vladimírova probíhala stavební činnost. Druhá etapa znamenala obousměrný provoz po již obnovené koleji z centra.
Křižovatka je po rekonstrukci z roku 2011 vybavena 1 rozjezdovou výhybkou s pružnými jazyky a systémem
radiového přestavování. Výhybce bylo přiděleno evidenční číslo 570.
Také sjezdová výhybka je s pružnými jazyky. Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří v místě hlavního traťového
směru asfalt, oblouky od pravé kolejnice přímé koleje kryjí velké žulové dlažební kostky.
V denním provozu je na křižovatce pojížděn pouze přímý směr od a k zastávce Náměstí Bratří Synků. V nočním provozu pak naopak pouze oblouky od a do tratě v ulici Na Zámecké.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |