Trať Vozovna Kobylisy - Ke Stírce

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Vozovna Kobylisy - Ke Stírce

Textová podoba stránky ani připojené fotografie tratě neodpovídají stavu z roku 2007. Na úpravách se pracuje.

Vůz KT8D5 ev.č.9007 na lince 31 v zastávce Líbeznická
Vůz T3M2-DVC ev.č.8076 v zastávce Střelničná na lince 5
Tramvajová trať se do oblasti dnešních Kobylis přibližovala jen velmi pozvolna Zenklovou ulicí vlastně již od roku 1896, kdy František Křižík uvedl do provozu svou tramvajovou trať z Palmovky na Libušák (zhruba dnešní zastávka u Kříže). Teprve po 16 letech - 25. května 1910 - bylo zprovozněno prodloužení z Libušáku až na Vychovatelnu a teprve za dalších 14 let - 14. září 1924 - se tramvaje vydaly prodlouženou tratí z Vychovatelny k dnešní zastávce Ke Stírce, která se však tehdy ještě jmenovala Čimická. Za další čtyři roky, k 28. prosinci 1928 došlo k drobné stavební úpravě na tehdejší konečné na Stírce, kde byla zřízena odbočující kolej do Čimické ulice, sloužící jako koncové obratiště. 24. ledna 1937 byla tramvajová trať od stávající konečné zhruba u dnešní zastávky Ke Stírce prodloužena Klapkovou ulicí po Veltěžskou ulici, do níž byly zaústěny odbočující koleje obratiště. Za další dva roky, 29. dubna 1939, byla tramvajová trať prodloužena až k novostavbě kobyliské vozovny. Obě obratiště v podobě odbočujících kolejí na Stírce i do Veltěžské ulice zůstávaly zachovány. V roce 1940 byla v místě pozdější koncové smyčky Vozovna Kobylisy postavena odbočná kolej vedoucí ke skládce, zřízené na místě bývalé pískovny. Vyprazdňovaly se tu speciální tramvajové vozy, které čistily kolejové žlábky. V roce 1944 došlo ke zrušení odbočné koleje do Veltěžské ulice a 1. prosince 1947 byla do provozu uvedena nová bloková smyčka Březiněveská, jejíž koleje vedly ulicemi Střelničnou, Zdibskou a Březiněveskou. V roce 1949 bylo zrušeno obratiště v podobě odbočující koleje do Čimické ulice, u dnešní zastávky Ke Stírce. 18. srpna 1967 zahájila provoz nová koncová smyčka Vozovna Kobylisy samotná smyčka, která měla uvolnit prostor samotné vozovny Kobylisy od manipulujících vlaků. 3. ledna 1971 došlo k zahájení provozu tramvajová tratě do Ďáblic a na Střelničné tak byla pro její připojení zřízena regulérní kolejová křižovatka v místě donedávna pouze odbočující koleje do smyčky Březiněveská.

Vůz T6A5 ev.č.8612 na lince 14 u křižovatky Střelničná
Vůz T3 ev.č.6921 vypravený na linku 14
Cestu po tramvajové trati začneme na vrcholu Klapkovy ulice, u koncové tramvajové smyčky a vozovny Kobylisy. Ihned za sjezdovými výhybkami jsou na chodnících, které od tramvajových kolejí dělí jízdní pruh pro automobily, umístěny občasné nástupní a výstupní zastávky Vozovna Kobylisy, určené pro vyjíždějící a zatahující vlaky kobyliské vozovny. Již zastávky jsou umístěné ve značném klesání, které pokračuje až ke Střelničné. Zhruba v polovině svahu je u křižovatky s příčnou Líbeznickou ulicí zřízena také na chodnících zastávka Líbeznická. Trať středem Klapkovy ulice v přímém úseku stále klesá, následuje protisměrná zastávka Březiněveská, zleva se následně připojuje z Březiněveské výjezdová kolej smyčky Březiněveská. Na chodníku následuje zastávka Březiněveská do centra, za nimiž se trať v pravém oblouku přiblíží ke křižovatce Střelničná, jejímž prostřednictvím překročí stejnojmennou ulici, z níž se připojuje tramvajová trať ze Sídliště Ďáblice. Bezprostředně za křižovatkou jsou zřízeny zastávky Kobylisy u stejnojmenné stanice metra. K zastávkám Ke Stírce pokračuje trať levým a pravým obloukem, v němž jsou zastávky Ke Stírce umístěné. Bezprostředně za křižovatkou s ulicí Ke Stírce následuje předsunutá rozjezdová výhybka křižovatky Ke Stírce, za níž následuje cca 30-ti metrový splítkový úsek rozjezdové koleje až k samotné křižovatce čtyř ulic - Klapkovy, Zenklovy, Trojské a Nad Šutkou, kde námi sledovaná trať končí.

S výjimkou kolejových konstrukcí křižovatky Střelničná a smyčky Březiněveská je trať vybudována metodou velkoplošných panelů BKV.

Zastávky umístěné na popisované trati:
Vozovna Kobylisy - občasná nástupní a výstupní zastávka
Líbeznická - nácestná zastávka v obou směrech
Březiněveská - nácestná zastávka v obou směrech
Kobylisy - nácestná zastávka v obou směrech
Ke Stírce - nácestná zastávka v obou směrech

Provozované linky na popisované trati:
Celým popisovaným úsekem v denním provozu projíždějí linky 14 a 25, v nočním provozu pak linka 55. Na Střelničné ukončená linka 15 projíždí tratí z centra ke křižovatce Střelničná, při jízdě do centra již ze zastávky Březiněveská, která je pro linku nástupní. V úseku Ke Stírce - křižovatka Střelničná se v denním provozu připojují linky 10, 17 a 24, v nočním provozu 53.

stře
Fotocesta po smyčce Špejchar
Tramvajová trať Vozovna Kobylisy - Líbeznická Tramvajová trať Vozovna Kobylisy - Líbeznická Tramvajová trať Vozovna Kobylisy - Líbeznická Tramvajová trať Vozovna Kobylisy - Líbeznická Smyčka Březiněveská
Tramvajová trať Březiněveská - křižovatka Střelničná Křižovatka Střelničná Křižovatka Střelničná Tramvajová trať Kobylisy - Ke Stírce Tramvajová trať Kobylisy - Ke Stírce
Tramvajová trať Kobylisy - Ke Stírce Tramvajová trať křižovatka Střelničná - Ke Stírce Křižovatka Ke Stírce Křižovatka Ke Stírce

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021