Dlouhá léta stála u impozantní budovy Rudolfina na dnešním Palachově náměstí železná lávka na Klárov pro
pěší přes Vltavu a snad právě proto nepřikládaly městské orgány stavbě nového mostu pro veškerou dopravu v této oblasti význam.
První plány na stavbu mostu Františka Ferdinanda, který byl v nově vzniklém Československu překřtěn na most Mánesův se objevily
již v roce 1904, kdy městské orgány v květnu vypsaly soutěž na jeho projekt. Stavba mostu však byla po mnohých peripetiích zahájena
až 1. ledna 1911. Již během stavby mostu se Elektrické podniky chytily příležitosti a v roce 1913 předložily projekt tramvajové
tratě z Klárova přes nově budovaný most do Kaprové ulice a přes Staroměstské náměstí a Soukenickou a Petrskou ulici až na Těšnov.
K realizaci celého projektu nakonec nedošlo a jediným realizovaným úsekem se stal právě ten vedený přes Mánesův most. Most byl uveden do
provozu 11. března 1914 ještě před zatěžkávací zkouškou, která se pro silniční a pěší dopravu příliš nevyžadovala. Zatěžovací zkouška,
vyžadovaná příslušnými úřady pro souhlas s provozem elektrické dráhy se uskutečnila až ve dnech 6. a 7. května 1914. Most byl zatížen
dvěma motorovými tramvajovými vozy, které byly přetíženy litinovým a železným nákladem. Most uspěl a 15. července 1914 byl zahájen i
provoz tramvají na dokončené trati. Provoz na trati byl od 31. října 1989 dlouhodobě přerušen. Nejprve kvůli výstavbě podzemních garáží
pod Palachovým náměstím a následně pro kompletní rekonstrukci Mánesova mostu. V roce 1993 došlo k
obnovení celé tratě a zároveň došlo k dalšímu z mnohých ústupků tramvají automobilové dopravě. Zastávkové ostrůvky od Právnické fakulty a
Malostranské, umístěné vždy před křižovatkou byly sloučeny v jediný a umístěny za křižovatku, proti zastávce od Národního divadla. Tím byly
zcela znemožněny manipulačních možnosti pro tramvajové vlaky jedoucí mimořádně od Právnické fakulty vpravo na Malostranskou a opačně. V
tomto úseku totiž nemají žádnou zastávku, kde by cestující mohli přestoupit.
Cestu po tramvajové trati začneme na malostranském předmostí Mánesova mostu, na křižovatce
Klárova, Mánesova mostu a ulic Letenské a U lužického semináře. Trať zde vede přímým úsekem na Mánesův most, až k jeho
staroměstskému předmostí. Na
malostranském předmostí z tratě odbočovala kusá kolej pro napájení tramvajových kropicích vozů.
Zde - poněkud atypicky - trať opustí střed Palachova náměstí a prudkým pravým obloukem, který bezprostředně vystřídá stejně prudký levý oblouk.
Následuje krátký, cca šedesátimetrový úsek ke křižovatce Palachova náměstí s ulicemi Křížovnickou
a Kaprovou, kde tato ani ne půlkilometrová trať končí.
Trať na malostranském předmostí je vybudována klasickou konstrukcí žlábkových kolejnic na příčných pražcích s krytem ze žulové dlažby.
Na Mánesově mostě jsou použity klasické velkoplošné panely
BKV, které jsou využity i na staroměstském
předmostí, zde však jejich povrch tvoří napodobenina žulové dlažby, vytlačená formou do betonového povrchu.
Provozované linky na popisované trati:
Ani změna linkového vedení v roce 1998 se nedotkla tramvajové stálice na této trati. V denním provozu zůstala trati
věrná linka 18 a v nočním provozu je trať nadále bez tramvajové dopravy.
Fotocesta po trati Malostranská - Staroměstská |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje