|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Olšanské hřbitovy
Smyčka Olšanské hřbitovy umístěná Elektrickými podniky do parku na náměstí Jiřího z Lobkovic, přímo proti
hlavnímu vchodu Olšanských hřbitovů, začala svou existenci v sousedství tramvajové tratě na
Vinohradské ulici
psát v roce 1929, kdy nahradila smyčku Flora. Ale to vezměme to popořádku…
Smyčka Olšanské hřbitovy byla původně zcela dvoukolejná, tj. protisměrně pojížděná, obdobně jako např. smyčka Divoká Šárka, uzpůsobená obracení vlaků od Flory. Navíc byla doplněna kolejovým obloukem umožňujícím v levostranném provozu vjezd do smyčky od strašnické vozovny. Po zavedení pravostranného provozu, pravděpodobně hned v roce 1939, byl oblouk přepojen na druhou kolej a zřejmě dodatečně, snad až v roce 1940 či dokonce 1941 byl do smyčky doplněn kolejový přejezd podle projektu z roku 1939. Podle vzpomínek pamětníka byla údajně někdy na konci 50. let vyjmuta sjezdová výhybka oblouku, zatímco rozjezdová od Strašnic nadále zůstala. V průběhu roku 1962 probíhala rekonstrukce smyčky Olšanské hřbitovy na jednokolejnou s předjízdnou kolejí, pojížděnou proti směru hodinových ručiček. Během rekonstrukce byl zrušen oblouk od Strašnic do smyčky. Přestavba proběhla za minimálního omezení provozu pouze s dvěma nočními výlukami z 11. na 12. července a z 13. na 14. července. Až v souvislosti s výstavbou metra a úpravami tratě v okolí křižovatky Flora byly do smyčky k 17. prosinci 1979 doplněny chybějící oblouky umožňující její používání ve směru od Strašnic. Na vnější koleji smyčky byly zřízeny výstupní a nástupní zastávky, ale protože ani jedna nebyla opatřena nástupním ostrůvkem, v praxi se příliš nevyužívaly. Tramvajový vlak obracející ve smyčce od Flory tak cestující vysazoval již na Floře. Protože však změna linkového vedení plánovaná v roce 1998 počítala s ukončením pravidelné linky ve smyčce, byl v prostoru první zastávky zřízen z použitých velkoplošných panelů BKV ostrůvek pro výstup cestujících a tramvaje manipulovaly v přední části koleje. Pokud ve smyčce obrací vlaky ve směru od Želivského, musí mít nástupní zastávku zřízenou a v zastávce Želivského. V současnosti jsou však využívány obě koleje a na koleji vnitřní samozřejmě cestující vystupují do prostoru vnější koleje. V závěru roku 2011 proběhla oprava vjezdového a výjezdového trojúhelníku, během níž bylo doplněno elektrické ovládání obou rozjezdových výhybek ve smyčce. Deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 8 vozů typu T. Vjezd do obratiště umožňuje trojúhelník s rozjezdovými elektromagnetickými výhybkami s pružnými jazyky z obou traťových směrů. Od Flory nese výhybka ev.č.272, od Želivského pak ev.č. 321. Při jízdě od Flory vjezdová kolej odbočuje pravým obloukem, od Želivského levým obloukem, v němž překříží protisměrnou kolej. Překoná vozovku a následuje bloková sjezdová výhybka s pružnými jazyky obou vjezdových kolejí a bezprostředně za ní elektromagnetická bloková rozjezdová výhybka s pružnými jazyky ev.č.400 na vnitřní a vnější kolej smyčky. Za rozjezdovou výhybkou se koleje levým obloukem napřímí a přejdou do konstrukce velkoplošných panelů BKV. Na vnější koleji jsou umístěny obě zastávky, výstupní i manipulační. Přímá část každé z kolejí, sloužící k manipulacím tramvajových vlaků má délku cca 80 metrů. V levém oblouku následně obě koleje zamíří ke sjezdové blokové výhybce s pružnými jazyky, za níž je umístěna elektromagnetická bloková rozjezdová výhybka s pružnými jazyky ev.č.401 kolejového trojúhelníku, jenž umožňuje výjezd do obou traťových směrů - k Floře i Želivského. Při výjezdu k Floře opouští smyčku levý kolejový oblouk, překřižující protisměrnou kolej, při výjezdu ve směru k zastávce Želivského pak pravý kolejový oblouk. Sjezdové výhybky do obou směrů ze smyčky na tramvajovou trať jsou s pružnými jazyky.
Vjezdová a výjezdová část smyčky je zřízena klasickou konstrukcí a kryt tvoří žulové dlažební kostky. Samotné odstavné
koleje smyčky jsou vybudovány metodou velkoplošných panelů BKV.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
Provozované linky na popisované smyčce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |