|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prodloužení tramvajové tratě
|
V místě současné smyčky Podbaba koleje prochází v přímé středem bývalého náměstí Družby. Z dostupných vizualizací zde můžeme vidět rozsáhlé zelené plochy, případně nevzhlednou asfaltovou plochu s parkovacími místy. Původní plány zde počítaly se zřízením podzemního parkoviště, později se uvažovalo jen o zřízení jakési betonové desky pod tramvajovou tratí, umožňující a usnadňující jejich případnou pozdější výstavbu při zachování tramvajového provozu, nyní již veškeré dostupné materiály o zřízení garáží mlčí.
Tramvajové zastávky byste v prostoru zrušené tramvajové smyčky hledali marně, autobusové zůstanou však zachovány. Koleje opouští travnatý pás a míří dále středem Podbabské ulice ke křižovatce s ulicemi Pod Paťankou a Ve Struhách. Před křižovatkou je v místě stávajících autobusových zastávek Ve Struhách (dříve Garáže Dejvice) zřízena dvojice vstřícných zastávek Podbaba sloužících jako výstupní a nástupní. V křižovatce ulic Pod Paťankou a Ve Struhách se koleje stáčí doleva a pomocí následného pravého oblouku se dostávají do prostoru nově budované smyčky. Ta se však ani náznakem nemůže rovnat své mimořádně zdařilé předchůdkyni - ať již jde o kolejové uspořádání, urbanistickou koncepci či obchodní vybavenost v okolí, díky čemuž se řidičům těšila vysoké oblibě.
Kolejové uspořádání nové smyčky Podbaba bude takřka totožné s obratištěm Výstaviště (dvě předjízdné koleje spojené obloukem smyčky), jen zde bude chybět kusá kolej. Smyčka se částečně nachází v prostoru odstavné plochy bývalých autobusových garáží Dejvice, v místě ulice Pod Paťankou a dílem také v místě železniční vlečky do bývalého areálu teplárny. Kvůli tomu bude částečně přeložena ulice Pod Paťankou a demolován most vlečky. Ve smyčce bude samozřejmě zřízeno nové sociální zařízení a měla by být osázena zelení.
V roce 2010 byly zahájeny projekční práce na prodloužení, samotná výstavba začne na přelomu roku 2010 / 2011. Nejprve se vystaví samotné prodloužení tratě, následně v tříměsíční výluce mezi dubnem a červnem 2011 dojde k urbanistickému harakiri a destrukci prostranství před hotelem Crown Plaza (dříve hotel International a náměstí Družby), včetně likvidace jediného symetrického obratiště v Praze a předjízdné koleje.
Tramvajová síť bude prodloužena asi o 260 m nové dvoukolejné tratě a dalších cca 290 m kolejí bude položeno v nové tramvajové smyčce. Současně proběhne v režii vrchní stavby dopravního podniku rekonstrukce stávajícího úseku tratě mezi Vítězným náměstím a Zelenou, který sloužil přes 40 let bez velké opravy a nepochybně si to zaslouží.
Trať bude nově ve velké míře tvořena kolejnicemi S49 v otevřeném svršku místy se zatravněním. Nástupní zastávka Podbaba bude uzpůsobena pro pojíždění autobusovou dopravu kvůli zajištění přestupní vazby hrana x hrana.
Projekt tvoří I. etapu prodloužení tramvajové tratě do Suchdola k universitnímu kampusu. S největší pravděpodobností jej lze také chápat jako nultou etapou projektu propojení oblasti Dejvic se sídlišti Bohnice a Čimice. Ale to již opravdu hodně předbíháme...
Výstavbu prodloužení provede za zhruba 282 milionů korun firma Eurovia CS. Celkové výdaje na projekt dosahují částky 625,2 mil. Kč, z toho způsobilé výdaje 521 mil. Kč a nezpůsobilé výdaje 104,2 mil. Kč. Stavba je současném plánovacím období evropských fondů v letech 2007-2013 zařazena jako jedna z prioritních v Operačním programu Praha-Konkurenceschopnost.
Autoři textu si jsou vědomi místy až možná vysokou mírou zaujatosti, ale jakožto dlouholetí obyvatelé Prahy 6 se nemohou smířit s nekoncepční výstavbou, která v jejich očích ničí genia loci daného místa.