Trať Divoká Šárka - Červený Vrch

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Divoká Šárka - Červený Vrch



Dovolujeme si Vás upozornit, že s ohledem na provedené rekonstrukce to tady vypadá zase trošku jinak. Usilovně pracujeme na úpravách.

Dnes zcela kompaktním dojmem působící tramvajová trať vedená středem Evropské třídy od dejvického Vítězného náměstí až k úbočí Divoké Šárky jako jeden stavební celek rozhodně nevznikla a úsek mezi zastávkami Bořislavka - Nádraží Veleslavín je dokonce novodobou přeložkou ze sedmdesátých let.

Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8259+T3R.P ev.č.8564 vypravená na linku 20 vyčkává na vjezd do smyčky Divoká Šárka, za tramvají si to na zvýšeném tramvajovém pásu nepovoleně šinou autobusy MHD a VHD. | 22.10.2010
Vůz KT8D5 ev.č.9037 vypravený na linku 36 stanicuje v nástupní zastávce Divoká Šárka za povrchovou spojkou Californien, slouží k ukončení tramvají během výměny kolejí ve smyčce. | 10.6.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8058+8069 vypravená na linku 36 míří ke smyčce Divoká Šárka. | 5.9.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7055+T3 ev.č.6689 vypravená na linku 26 míří od Divoké Šárky k zastávce Vozovna Vokovice. | 20.12.2002
Vůz T3SUCS ev.č.7143 vypravený na linku 2 míří od Divoké Šárky k vozovně Vokovice. | 20.12.2002
Cvičný vůz T3 ev.č.5518 se u zastávky Vozovna Vokovice chystá zatáhnout do vozovny. | 20.12.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7117+7116 vypravená na linku 1 ukončila pro tento den svůj provozní výkon a na Evropské ulici mění směr jízdy aby zpětným pohybem zatáhla do vozovny Vokovice. | 11.9.2006
Provizorní jednokolejná tramvajová trať položená jen na vozovce umožňovala provoz vokovické vozovny i v období rekonstrukce a rozšiřování komunikace. | 26.3.1967
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7053+T3 ev.č.6654 vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Vozovna Vokovice. | 20.12.2002
Z vokovické vozovny právě vyjela souprava vozů T3SUCS ev.č.7188+7189 mířící na trasu linky 18 s celovozovou reklamou na vodovodní baterie. | léto 1993
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7148+7149 vypravená na linku 26 ve slušivém reklamním nátěru propagujícím zmrzliny Algida minula manipulační trať napojující vozovnu Vokovice. | léto 1994
V zastávce Vozovna Vokovice odbavuje cestující souprava vozů T3SCUS ev.č.7144+7154 vypravena na linku 26. | 11.10.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7052+7053 opatřená celovozovou reklamou Pepsi vypravená na linku 26 vjíždí do zastávky Vozovna Vokovice. | léto 1993
Souprava vozů T3R.P ev.č.8314+8315 vypravená na linku 31 nahrazující uzavřené stanice metra linky A u vokovické vozovny. | 27.12.2002
K zastávce Vozovna Vokovice přijíždí vůz KT8D5 ev.č.9044 vypravený na linku 36. | 10.6.2006
Do zastávky Nad Džbánem přijíždí vůz Škoda 14T ev.č.9130 vypravený na linku 20. | 16.4.2010
V zastávce Nad Džbánem stanicuje souprava vozů T3SUCS ev.č.7121+7145 vypravená na linku 8. | 23.5.2008
Souprava vozů T3R.PV ev.č.8163+8164 vypravená na linku 20 stanicuje v zastávce Nad Džbánem. | 23.5.2008
V zastávce Nad Džbánem stanicuje vůz Škoda 14T ev.č.9135 vypravený na linku 20. | 7.2.2008
Do zastávky Nad Džbánem přijíždí souprava vozů T3SUCS ev.č.7150+7151 vypravená na linku 36. | 26.4.2009
Souprava vozů T3M ev.č.8038+8021 vypravená na linku 36 uhání k zastávce Nádraží Veleslavín. | 5.9.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7035+T3 ev.č.6657 vypravená na linku 26 míří k zastávce Nad Džbánem. | 20.12.2002
K zastávce Nádraží Veleslavín přijíždí vůz T3SUCS ev.č.7200 vypravený na linku 2. | 20.12.2002
Vůz Škoda 14T ev.č.9129 vypravený na linku 20 míjí zastávku Nádraží Veleslavín. | 29.11.2009
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8273+T3R.PV ev.č.8161 vypravená na linku 26 míří k zastávce Nad Džbánem. | 24.4.2011
Vůz KT8D5 ev.č.9031 vypravený na linku 26 minul protisměrnou zastávku Nádraží Veleslavín a míří k zastávce Nad Džbánem. | 20.12.2002
Souprava vozů T3M ev.č.8058+8020 vypravená na linku 8 míjí zastávku Nádraží Veleslavín. | 23.5.2008
V zastávce Nádraží Veleslavín stanicuje vůz KT8D5 ev.č.9015 vypravený na linku 26. | 28.11.2000
Okolo zastávky Nádraží Veleslavín projíždí k Divoké Šárce souprava vozů T3 ev.č.6944+T3SU ev.č.7009 vypravená na linku 26. | 29.11.2009
V zastávce Nádraží Veleslavín se míjí souprava vozů T3SU ev.č.7009+T3 ev.č.6944 vypravená na linku 26 s vozem Škoda 14T ev.č.9165 na lince 20. | 29.11.2009
K zastávce Nádraží Veleslavín přijíždí souprava vozů T3SU ev.č.7009+T3SUCS ev.č.7052 vypravená na linku 26. | 13.6.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9029 vypravený na linku 36 stoupá k zastávce Nádraží Veleslavín. | 10.6.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6727+6736 vypravená na náhradní linku 34 stanicuje v poklidném dopoledni v zastávce Červený vrch. | 13.6.2004
Přiblížení traťového úseku okolo smyčky Červených Vrch způsobilo, že souprava vozů T3SUCS ev.č.7190+7191 vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Červený Vrch umístěné v hrozném dolíku... :-) . | 14.3.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9026 vypravený na linku 36 u smyčky Červený Vrch. | 6.6.2006
Sněhový pluh T3M ev.č.5417 vozovny Vokovice míjí zrušenou smyčku Červených Vrch během boje se sněhovou nadílkou. | 15.12.2010
Souprava vedená vozem T3 ev.č.6543 vypravená na tehdejší domovskou linku 11 projíždí po nové trati okolo smyčky Červený Vrch, na trolejích jsou ještě patrné konstrukce pro provoz tyčových sběračů. | 1968
Před smyčkou Divoká Šárka během sněhové kalamity vyčkává souprava vozů T3SUCS ev.č.7112+7159 vypravená na linku 26, následovaná soupravou vozů T6A5 ev.č.8744+8745 na stejné lince 26. | 11.1.2010
Souprava vozů T6A5 ev.č.8607+8608 vypravená na linku 20 vyčkává na vjezd do smyčky Divoká Šárka. | 16.3.2007
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 vyčkává před smyčkou Divoká Šárka na zahájení kolaudace radiové výhybky{31.10.2010
Vůz KT8D5 ev.č.9004 vypravený na linku 36 přejíždí povrchovou výhybku Californien před smyčkou Divoká Šárka. | 6.6.2006
Od 6. ledna 1933 končily tramvaje u vokovické vozovny, tehdejší idylku osádky linky 23 na pražském předměstí s výhledem do Divoké Šárky zachytil neznámý autor. | okolo 1934
Od vokovické vozovny míří k Divoké Šárce vůz Škoda 14T ev.č.9150 vypravený na linku 20 během sněhové kalamity. | 11.1.2010
Oprava tramvajové tratě u vokovické vozovny probíhala ještě v šedesátých letech takřka pouze s využitím ručního nářadí. | 1963
Souprava vozů T3R.PV ev.č.8169+8170 vypravená na linku 20 stanicuje v zastávce Vozovna Vokovice. | 2.10.2010
Za bohaté sněhové nadílky stanicuje v zastávce Vozovna Vokovice souprava vozů T3SUCS ev.č.7022+T3 ev.č.6909 vypravená na linku 26. | 10.1.2010
V zastávce Vozovna Vokovice odbavil své poslední cestující před zatažením do vozovny vůz T3SUCS ev.č.7251 vypravený na linku 25. | 20.1.2010
Rekonstrukce tramvajové tratě metodou velkoplošných panelů BKV omezovala provoz takřka celý rok, snímek pochází od zastávky Vozovna Vokovice. | 1989
Vůz T3SUCS ev.č.7250 vypravený na linku 2 u vozovny Vokovice. | 20.12.2002
Souprava vozů T3R.P ev.č.8325+8323 vypravená na linku 31 nahrazující uzavřené stanice metra linky A míří k zastávce Vozovna Vokovice. | 27.12.2002
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8281+T3R.PV ev.č.8184 vypravená na linku 22 vyjela z vokovické vozovny a Evropskou ulicí uhání k zastávce Nad Džbánem. | 24.4.2011
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8261+T3R.P ev.č.8566 vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Nad Džbánem. | 29.11.2009
V zastávce Nad Džbánem stanicuje souprava vozů T3SUCS ev.č.7042+T3 ev.č.6655 vypravená na linku 26. | 13.6.2004
Souprava vozů T3R.PV ev.č.8161+8162 vypravená na linku 20 stanicuje v zastávce Nad Džbánem. | 10.1.2010
Do zastávky Nad Džbánem přijíždí vůz Škoda 14T ev.č.9122 vypravený na linku 26. | 7.2.2008
Vůz KT8D5 ev.č.9048 vypravený na linku 36 uhání po Evropské ulici k zastávce Nad Džbánem. | 10.6.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6720+6721 vypravená na náhradní linku 34 uhání od veleslavínského nádraží Evropskou ulicí k zastávce Nad Džbánem, v tomto úseku byla povolena rychlost tramvají do 60 km/h a řidič si evidentně za slunečného dne tuto rychlost vychutnává. | 13.6.2004
K zastávce Nad Džbánem přijíždí souprava vozů T3SUCS ev.č.7027+T3SU ev.č.7014 vypravená na linku 26. | 29.11.2009
Před zastávkou Nádraží Veleslavín zachytil fotograf soupravu vozů T3SUCS ev.č.7178+7179 vypravenou na linku 36. | 23.5.2008
Vůz KT8D5 ev.č.9048 vypravený na linku 36 uhání po Evropské ulici k Nádraží Veleslavín. | 10.6.2006
K zastávce Nádraží Veleslavín se blíží souprava vozů T3SUCS ev.č.7146+7147 vypravená na linku 22, najíždějící na svou trať z vokovické vozovny. | 29.11.2006
K zastávce Nádraží Veleslavín míří souprava vozů T3SUCS ev.č.7196+7197 vypravená na linku 34. | 13.6.2004
Rekonstrukce tramvajové tratě metodou velkoplošných panelů BKV omezovala provoz takřka celý rok, snímek pochází od zastávky Nádraží Veleslavín. | 1989
V zastávce Nádraží Veleslavín stanicuje vůz Škoda 14T ev.č.9115 vypravený na linku 20. | 10.1.2010
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7070+7023 vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Nádraží Veleslavín. | 10.1.2010
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7138+7139 vypravená na linku 36 stanicuje v zastávce Nádraží Veleslavín v jejíž blízkosti již začínají stavební práce související s výstavbou metra. | 23.5.2008
Po povodních roku 2002 vypravovaly vozovny linky, o nichž se jim ani nesnilo, jen tak může z vokovické vozovny klesat k zastávce Červený Vrch souprava vozů T3SUCS ev.č.7106+7107 vypravená na linku 17. | 20.12.2002
Do zastávky Červený Vrch míří souprava vozů T3SUCS ev.č.7082+7083 vypravená na linku 31 částečně nahrazující po povodních uzavřené stanice metra linky A. | 27.12.2002
Souprava vozů T6A5 ev.č.8731+8732 vypravená na linku 36 klesá k zastávce Červený Vrch. | 5.9.2004
Rekonstrukce tramvajové tratě metodou velkoplošných panelů BKV omezovala provoz takřka celý rok, snímek pochází od zastávky Červený Vrch. | 1989
Vůz KT8D5 ev.č.9046 vypravený na linku 26 míří k zastávce Nádraží Veleslavín. | 28.11.2000
Souprava vozů T6A5 ev.č.8695+8696 vypravená na linku 20 minula vjezdové koleje do smyčky Červený Vrch a stoupá k veleslavínskému nádraží. | 8.10.2005
Vjezdovou a výjezdovou kolej smyčky Červený Vrch míjí vůz T3SUCS ev.č.7159 vypravený na linku 2. | 20.12.2002
Souprava vozů T6A5 ev.č.8661+8662 vypravená na linku 20 míří ke sjezdové výhybce ze smyčky Červený Vrch. | 8.10.2005

Tramvaje se od prostoru dnešního Vítězného náměstí k Divoké Šárce přibližovaly postupně a na dnešní poměry i oklikou. Do roku 1927 dospěla výstavba na Hadovku, ale již během roku 1929 začaly přípravy výstavby na prodloužení tramvajové tratě o dalších 1,517 km. Stavební práce zahájily Elektrické podniky 24. března 1930 v návaznosti na dláždění komunikace. Již během výstavby prodloužení bylo rozhodnuto, že na Bořislavce bude zřízena jednokolejná smyčka dlouhá 172 metrů, na níž bude ukončena jedna ze dvou zde provozovaných linek, aby došlo k odlehčení koncového kusého obratiště. Provoz na traťovém úseku z Hadovky do Vokovic (konečná na křižovatce s ulicí Nad tratí) byl zahájen 13. července 1930, tři dny po technicko-policejní zkoušce.

V roce 1931 začaly práce na dalším prodloužení tratě až k nové vozovně Vokovice. Výnosem z 30. června 1931 povolilo ministerstvo železnic prozatímní nákladní provoz pro rozvoz stavebního materiálu mezi stávající konečnou Vokovice a staveništěm vozovny. Na počátku října následujícího roku byla trať již v zásadě hotova, proč se ale zahájení provozu stále odkládalo, není zatím jasné.

Na podzim roku 1932 vrcholily na Vítězném náměstí stavební práce pro přeloženou tramvajovou trať při vyústění zmíněného náměstí. Jejich pokračování vyvolalo od 11. listopadu do 6. prosince přerušení provozu tramvají z Vítězného náměstí do Vokovic. Protože však nebylo možné na několik týdnů zcela zastavit provoz tramvají v celém úseku, zůstaly zde odříznuty vlaky zajišťující kyvadlovou dopravu mezi Vítězným náměstím a Vokovicemi. Na údržbu byly provizorně odstavovány v nové vozovně Vokovice, přeprava cestujících však byla možná nadále jen pouze do konečné Vokovice.

Tramvajová trať k vozovně Vokovice byla podrobena technicko-policejní zkoušce až 4. ledna 1933 a 6. ledna na ní byl zahájen provoz. Nový úsek byl v celé délce dvoukolejný, původní koncová výhybka byla během stavby zrušena a zůstal zachován pouze levý přejezd, který byl odstraněn v noci na 9. ledna 1935.

Trať u veleslavínského nádraží trať křižovala kolej železniční vlečky do šamotové továrny Dietz. Ta ukončila svou činnost v blíže neurčeném období po druhé světové válce. Nový nájemce továrního areálu vlečku nevyužíval, a protože údržba kolejové křižovatky byla neekonomická, došlo k vyjmutí křížení a jeho nahrazení průběžnými traťovými kolejemi. Demontované křížení mělo být složeno za vraty továrny a v případě žádosti do tří dnů namontováno zpět. K tomu už ale nikdy nedošlo.

Nejužším místem nového úseku se stal most přes Litovický potok, kde vozovka dosahovala šířky pouhých 6,9 metrů, dále vozovka vedla po náspu, kde komunikace měla šířku 7 metrů s metrovými chodníky po obou stranách. U zastávky Cihelna se tramvajová trať dostávala protioblouky na samostatné těleso široké 6 metrů a celková šířka komunikace bez chodníků byla 18 metrů. Konečnou zastávku tvořilo hlavové obratiště dle osvědčeného schématu, tedy levý přejezd a koncová levá výhybka, s jednokolejný zakončením. Pak končilo zvýšené těleso a dál k Dlouhé míli pokračovala standardní silnice široká 12 metů bez středního dělícího pásu. Těsně před konečnou zastávkou se dvoukolejným trojúhelníkem napojovala odbočka do vozovny Vokovice.

V souvislosti se zavedení pravostranného provozu se v dubnu 1939 uskutečnila úprava konečné u vozovny Vokovice, kde byl levý přejezd nahrazen pravým, a koncová výhybka byla posunuta o 8 metrů ke konci trati, čímž zároveň došlo k prodloužení o dalších 40 metrů, aby se získalo místo pro odstavení jednoho vlaku.

V roce 1942 byl vypracován projekt na prodloužení stávající tratě od vozovny Vokovice po Kladenské ulici až na křižovatku Dlouhá míle o celkové délce takřka 2,5 kilometru. Trať měla být v celém úseku dvoukolejná umístěná na samostatném tělese v ose rozšířené komunikace. V konečné stanici se počítalo se dvěma pravými přejezdy. Pro ukončení posilových vlaků měla být v navržené zastávce Divoká Šárka zřízena vpravo od tratě jednokolejná smyčka, pojížděná ve směru hodinových ručiček. Projekt schválil pražský primátor 17. dubna 1942 a ministerstvo dopravy vydalo 7. července stavební povolení. Lhůta na dokončení stavby, stanovená na konec roku 1943 nebyla dodržena pro všeobecný válečný zákaz nových staveb.

Silný provoz místní linky 11 přinášel narůstající potíže s obracením vlaků na konečné u vozovny Vokovice. Obracení na trojúhelníku vozovny nepřipadalo v úvahu pro množství vyjíždějících a zatahujících vlaků, navíc tvořených jedním motorovým a dvěma vlečnými vozy, a proto se hledalo jiné řešení. Nakonec došlo k částečnému využití projektu prodloužení tratě na Dlouhou míli a Dopravní podniky požádaly o povolení k výstavbě 252 metrů dlouhého prodloužení k nové smyčce Divoká Šárka. Ta byla nakonec zřízena jako plně dvoukolejná s protisměrným pohybem tramvají a do provozu byla uvedena 20. července 1947.

Zásadní vliv na provoz tramvají měly v celé oblasti Dejvic a Vokovic velké, na sebe vzájemně navazující rekonstrukce Vítězného náměstí, třídy Jugoslávských Partyzánů a kompletní rekonstrukce Velvarské a Kladenské ulice spojené s výstavbou nové komunikace přes Červený vrch, která v počátku probíhala bez dopadu na provoz tramvají. Zároveň v této době probíhala výstavba nové jižní koleje mezi Nádražím Veleslavín a Cihelnou, kde bylo zahájeno rozšiřování komunikace spojené s výstavbou nového mostu přes Litovický potok a demolicí obytné zástavby na jižní straně Kladenské. Zřízení koleje pro směr z centra překážela stará trať. Proto byl od 15. ledna 1967 zaveden obousměrný provoz po nové koleji.

Dne 3. března 1967 pak cestující naposledy projeli starou tratí v Kladenské ulici a tramvaje naposledy obracely ve smyčce Bořislavka. Následující den začalo napojování připravených provizorií mezi Vítězným náměstím a Bořislavkou a mezi Cihelnou a vozovnou Vokovice. Toto provizorium, dlouhé 364 metrů, začalo být využíváno 6. března 1967. Provizorní tratě byly zřízeny z použitých kolejnic položených na jižní vozovce. V úseku Bořislavka - Nádraží Veleslavín se jezdilo po staré trati, mezi nádražím a Cihelnou po nové jižné koleji. Manipulační provoz byl převáděn na nové koleje v několika etapách, od 18. června se jezdilo mezi Cihelnou a vozovnou po nové jižní koleji dlouhé 370 metrů a ve stejném úseku mohlo zaniknout provizorium uložené na vozovce. V provozu tak byla od tohoto data definitivní jižní kolej v úseku Nádraží Veleslavín - Vozovna Vokovice.

Práce na rekonstrukci vjezdového trojúhelníku do vokovické vozovny byly zahájeny 3. července 1967 a v tento den byl zároveň definitivně zrušen provoz po staré trati v Kladenské ulici mezi Bořislavkou a Nádražím Veleslavín. Perličkou budiž možná poznámka, že práce na trojúhelníku byly provedeny velmi nekvalitně a při zkušební jízdě 17. července 1967 bylo zjištěno nedodržení rozchodu v předepsané toleranci. Protože již nebylo možné prodlužovat výluku vozovny, dala komise souhlas s tzv. násilným zásahem do konstrukce, aby mohl být večer zahájen provoz. Během výluky byla dána do provozu celá severní kolej mezi Vítězným náměstím a vozovnou Vokovice, na níž mohl být večer 17. července převeden obousměrný manipulační provoz. Na trati nebyly dokončeny povrchy, stejně jako nebylo provedeno tzv. třetí podbití. Od téhož dne začaly jednokolejně tramvaje jezdit po nové trati přes Červený vrch.

Brzy poté začal dvoukolejný manipulační provoz, nejdříve byla od 12. srpna 1967 uvedena do provozu jižní kolej v úseku Liberijská ulice - Nádraží Veleslavín a obnoven provoz v úseku Nádraží Veleslavín - vozovna Vokovice a od 23. srpna v úseku Hadovka - Liberijská. Od večerních hodin 8. září byl dvoukolejný manipulační provoz zaveden v celém úseku mezi Vítězným náměstím a vozovnou Vokovice. Stále však probíhalo dokončování tratě, vozovek i chodníků a teprve 30. října se uskutečnilo předání a 6. listopadu proběhla zkušební jízda v celém úseku. O den později proběhlo slavnostní zahájení pravidelného provozu. Celá nově vzniklá komunikace, tedy dříve Velvarská, Na Červeném vrchu a Kladenská, dostaly nové pojmenování Leninova třída.

Na sídlišti Červený vrch byla po pravé straně zřízena mezilehlá jednokolejná smyčka s předjízdnou kolejí o délce 147 metrů. Koleje byly uloženy na železobetonových pražcích s asfaltovým krytem. V následujícím roce pak probíhala likvidace opuštěné tratě v Kladenské ulici.

Po ukončení provozu obousměrných tramvají se potřeba vjíždění vozů do areálu vozovny čelem z hlavní tratě stala zcela minimální, jednosměrné vozy zajížděly zpravidla couváním. Z tohoto důvodu byly v roce 1986 vyjmuty jazyky rozjezdové výhybky do vozovny ve směru z centra.

Na konci roku 1988 začala velká rekonstrukce kolejiště vokovické vozovny, na níž od 10. ledna 1989 navázala rekonstrukce Leninovy třídy, a to vše zcela bez jakýchkoliv provizorií za úplného vyloučení provozu. Vjezdový trojúhelník do vozovny Vokovice byl rekonstruován na jednokolejný, umožňující vjezd do vozovny pouze zpětným pohybem vlaku z hlavní tratě. V místě někdejšího přejezdu se příjezdová trať od trojúhelníku do vozovny větví na dvoukolejnou. Trať byla rekonstruována formou velkoplošných panelů BKV s obnovením provozu od 30. června 1989. To již jménu Leninova třída zbývalo jen pár posledních měsíců a ulice se po listopadu 1989 s ohledem na své směřování k jednomu z hlavních evropských letišť stala Evropskou...

Po roce 2008 politická reprezentace na Praze 6 podporovala projekt zvýšení bezpečnosti v okolí tramvajových zastávek, zejména na čtyřpruhových komunikacích. V rámci něj došlo postupem času na Evropské třídě k úpravám zastávek Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín.

Nebýt výstavby trasy metra V.A, trať by beze změn sloužila i nadále a postupně chátrala. Od 1. června 2010 došlo k záboru prostoru smyčky Červený Vrch pro zařízení staveniště metra. S ohledem na havarijní stav kolejových konstrukcí v místě odbočení na hlavní trati na Evropské ulici do smyčky Červený Vrch, bylo během dvou následujících nocí počínaje nocí z 21. na 22. června 2010 vyjmuto kolejové rozvětvení a nahrazeno pouze přímými kolejnicemi. Zbylé části kolejí smyčky byly ponechány a nadále překračují vozovku Evropské ulice. Snad se sem tramvaje ještě někdy vrátí...

Pokračující výstavba trasy metra V.A s sebou postupně přinesla dvě přeložka tramvajové tratě v prostoru zastávky Nádraží Veleslavín do centra vyvolané hlouběnou výstavbou vestibulu a podchodu stanice metra Nádraží Veleslavín. První přeložka vyosující tramvajovou trať severním směrem byla napojena v termínu od 12. do 21. května 2012. Po dobu výluky byla nad zastávkou Bořislavka do centra umístěna levá kolejová spojka Californien. Přerušení tramvajového provozu v úseku Bořislavka – Divoká Šárka bylo koordinováno s propojením přeložky Horoměřická II. ve shodném termínu.

Životnost první přeložky měla takřka jepičí život. Již od začátku října 2012 probíhala příprava kolejové konstrukce pro přeložku na dokončený strop jižní části podchodu. Jižní, druhá přeložka Nádraží Veleslavín, byla napojena po dobu výluky mezi 10. a 20. říjnem 2012. Nad zastávkou Červený Vrch do centra byla umístěna pravá kolejová spojka Californien.

S výjimkou kolejových konstrukcí vjezdu a výjezdu vozovny Vokovice je celá tramvajová trať zřízena metodou velkoplošných panelů BKV.

Cestu po tramvajové trati zřízené velkoplošnými panely BKV začneme u tramvajové smyčky Divoká Šárka, jejíž výjezdové koleje míří na zvýšené těleso ve středu vozovky Evropské ulice. Trať se stáčí táhlým levým obloukem, překračuje vyústění ulice Za Vokovickou vozovnou, v níž se stále prověřuje možnost napojení vjezdu vozovny Vokovice, aby mohlo dojít k propojení objízdné koleje. Trať pokračuje v přímém úseku na zvýšeném tělese k zastávkám Vozovna Vokovice, umístěným vždy před křižovatkou ve směru jízdy s vjezdovými a výjezdovými kolejemi vokovické vozovny. Poté, co trať překročí manipulační koleje, napojující vokovickou vozovku pokračuje ve středu Evropské ulice na zvýšeném tělese v táhlém levém oblouku a dostává se k zastávkám Nad Džbánem, jejichž protisměrné nástupní ostrůvky opět odděluje světelně řízená křižovatka. V další části tratě si cestující mohou připadat jak na lochnesce. Přímý úsek tratě totiž nejprve ve středu Evropské ulice klesá, následně stoupá a poté opět klesá, zvládá dokonce překročit na mostní komunikaci vody Litovického potoka, aby později dospěl k zastávkám Nádraží Veleslavín, jejichž protisměrné ostrůvky opět odděluje světelně řízená křižovatka. V místě pomalu ale jistě vzniká stanice metra A Nádraží Veleslavín, což vizuálně doprovází metry a metry stavebních ohrad. Tramvajová trať za zastávkami začíná klesat a velmi brzy následuje poslední zastávka v našem traťovém úseku Červený Vrch, za ní se již, v prostoru světelně řízené křižovatky s Alžírskou ulicí připojovaly koleje smyčky Červený Vrch. Pro již jednou zmíněnou výstavbu metra byla smyčka k 1. červnu 2010 dočasně zrušena. Došlo k jejímu odpojení, a na místě zůstala pouze torza oblouků přes vozovku Evropské ulice. Protisměrná zastávka, sloužící též jako výstupní pro vlaky končící ve smyčce, spadá již do popisu traťového úseku Červený Vrch - Vítězné náměstí, proto naše cesta po tramvajové trati v těchto místech končí, chcete-li, můžete pokračovat až na Vítězné náměstí.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Vozovna Vokovice
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Nad Džbánem a občasná výstupní zastávka pro vlaky jedoucí do vozovny Vokovice ve směru od smyčky Divoká Šárka, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Evropská, 10 metrů před křižovatkou s ulicí Do Vozovny, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Vozovna Vokovice
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Divoká Šárka a občasná výstupní zastávka pro vlaky jedoucí do vozovny Vokovice ve směru od Dejvické, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Evropská, 23 metrů před křižovatkou s ulicí Do Vozovny, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nad Džbánem
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Nádraží Veleslavín, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Evropská, 4 metry před křižovatkou s obslužnou komunikací ke Koospolu a spojkou do ulice José Martího, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nad Džbánem
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Vozovna Vokovice, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Evropská, 6 metrů před křižovatkou s obslužnou komunikací ke Koospolu a spojkou do ulice José Martího, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Veleslavín
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Červený Vrch, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Evropská, 3 metry před křižovatkou s ulicí Veleslavínská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Veleslavín
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Nad Džbánem, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Evropská, 6 metrů před křižovatkou s ulicí Vokovická, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Červený Vrch
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Sídliště Červený Vrch, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Evropská, 11 metrů před křižovatkou s ulicí Alžírská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    Po celém úseku tratě jsou vedeny linky 20 a 26, které v nočním provozu nahrazuje linka 51. Pro nutnost posílení dopravy byla zavedena dočasná posilová linka ranní a odpolední špičky označená číslem 36.

    Fotocesta po trati Divoká Šárka - Červený Vrch
    Počátek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV ve středu Evropské ulice v místě připojení smyčky Divoká Šárka, s ohledem na nutnost zřízení kolejových obvodů pro rozjezdovou výhybku do smyčky, je část protisměrné koleje v klasické konstrukci s krytem ze žulové dlažby. Tramvajová trať se ve středu Evropské ulice stáčí táhlým levým obloukem. Po zakončení oblouku se tramvajová trať na zvýšeném tělese napřimuje. Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku na zvýšeném tělese. V těchto místech vyústění ulice Za Vokovickou vozovnou se zvažuje připojení objízdné koleje vozovny, trať je zde vedena v přímém úseku.
    V těchto místech vyústění ulice Za Vokovickou vozovnou se zvažuje připojení objízdné koleje vozovny, trať je zde vedena v přímém úseku. Tramvajová trať vedená v přímém úseku ve středu Evropské ulice míří k zastávce Vozovna Vokovice. Tramvajová trať se v přímém úseku blíží k zastávce Vozovna Vokovice do centra. Prostor zastávky Vozovna Vokovice do centra, v přední části ostrůvku vidíme odříznuté části obrubníků pro bezpečný provoz vozů Škoda 15T. Prostor zastávky Vozovna Vokovice do centra.
    Prostor zastávky Vozovna Vokovice do centra. Vjezdový a výjezdový trojúhelník vozovny Vokovice umístěný mezi protisměrnými zastávkami Vozovna Vokovice napojuje vozovnu na kolejovou síť. Výhybka je běžně pojížděna jako sjezdová v koleji z centra, s ohledem na skutečnost, že je zajišťovací, vrací se vždy po průjezdu nápravy tramvaje do základního postavení, tedy do odbočky pro zatahování vlaků do vozovny Vokovice, kdy výhybka slouží jako rozjezdová. Tramvajová trať pokračuje mezi oběma vrcholy trojúhelníku jenž napojuje vozovnu Vokovice na kolejovou síť. Výhybka je běžně pojížděna jako sjezdová v koleji do centra, s ohledem na skutečnost, že je zajišťovací, vrací se vždy po průjezdu nápravy tramvaje do základního postavení, tedy do odbočky pro zatahování vlaků do vozovny Vokovice, kdy výhybka slouží jako rozjezdová, trať se dostává do prostoru zastávky Vozovna Vokovice z centra.
    Prostor zastávky Vozovna Vokovice z centra. Prostor zastávky Vozovna Vokovice z centra. Prostor zastávky Vozovna Vokovice z centra. Tramvajová trať se za zastávkou Vozovna Vokovice stáčí ve středu Evropské ulice táhlým levým obloukem. Tramvajová trať se za zastávkou Vozovna Vokovice stáčí ve středu Evropské ulice táhlým levým obloukem.
    Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku na zvýšeném tělese ve středu Evropské ulice. Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku na zvýšeném tělese ve středu Evropské ulice. Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku na zvýšeném tělese ve středu Evropské ulice. Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku na zvýšeném tělese ve středu Evropské ulice. Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje v přímém úseku na zvýšeném tělese ve středu Evropské ulice.
    Tramvajová trať se přibližuje k zastávce Nad Džbánem do centra. Prostor zastávek Nad Džbánem prošel v posledních letech úpravou nástupního ostrůvku pro zvýšení bezpečnosti cestujících, na snímku zastávka do centra. Prostor zastávek Nad Džbánem prošel v posledních letech úpravou nástupního ostrůvku pro zvýšení bezpečnosti cestujících, na snímku zastávka do centra. Světelně řízená křižovatka mezi protisměrnými zastávkami Nad Džbánem. Prostor zastávky Nad Džbánem z centra.
    Prostor zastávky Nad Džbánem z centra. Za zastávkou Nad Džbánem pokračuje tramvajová trať v přímém úseku. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín.
    Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín.
    Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese Evropské ulice mezi zastávkami Nad Džbánem a Nádraží Veleslavín. Tramvajová trať se zvolna přibližuje k zastávce Nádraží Veleslavín, v pravé části snímku již vidíme stavební ohrady oznamující, že výstavba metra je v plném proudu. Nově zřízený přejezd přes tramvajovou trať u zastávky Nádraží Veleslavín zabezpečuje výjezd stavebních mechanizmů ze staveniště trasy metra A. Přímý úsek tramvajové tratě stoupá Evropskou ulicí k zastávce Nádraží Veleslavín. Přímý úsek tramvajové tratě stoupá Evropskou ulicí k zastávce Nádraží Veleslavín.
    Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV stoupá Evropskou ulicí k zastávce Nádraží Veleslavín. Tramvajová trať se přibližuje k zastávce Nádraží Veleslavín do centra. Tramvajová trať se přibližuje k zastávce Nádraží Veleslavín do centra. Tramvajová trať se přibližuje k zastávce Nádraží Veleslavín do centra. Prostor zastávky Nádraží Veleslavín do centra.
    Prostor zastávky Nádraží Veleslavín do centra. Světelně řízená křižovatka mezi protisměrnými zastávkami Nádraží Veleslavín. Prostor zastávky Nádraží Veleslavín z centra. Prostor zastávky Nádraží Veleslavín z centra. Za zastávkami Nádraží Veleslavín tramvajová trať klesá ve středu Evropské ulice k zastávce Červený Vrch.
    Tramvajová trať klesá ve středu Evropské ulice k zastávce Červený Vrch. Opět jeden z nově zřízený přejezdů přes tramvajovou trať vyvolaný výstavbou metra. Tramvajová trať klesá ve středu Evropské ulice k zastávce Červený Vrch. Tramvajová trať klesá ve středu Evropské ulice k zastávce Červený Vrch. Tramvajová trať klesá ve středu Evropské ulice k zastávce Červený Vrch, ohrady v levé části snímku schovávají prostor dočasně zrušené smyčky Červený Vrch.
    Tramvajová trať se přibližuje k zastávce Červený Vrch do centra. Prostor zastávky Červený Vrch do centra. Prostor zastávky Červený Vrch do centra. Ve světelně řízené křižovatce mezi protisměrnými zastávkami Červený Vrch se připojovaly koleje smyčky Červený Vrch, nyní již odpojené zůstávají nadále ve vozovce, zatímco smyčka samotná je již snesená. Ve světelně řízené křižovatce mezi protisměrnými zastávkami Červený Vrch se připojovaly koleje smyčky Červený Vrch, nyní již odpojené zůstávají nadále ve vozovce, zatímco smyčka samotná je již snesená.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021