Rekonstrukce tramvajové tratě Národní divadlo - Karlovo náměstí 2010

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Rekonstrukce tramvajové tratě
Národní divadlo - Karlovo náměstí 2010


Rok 2010 zůstane zřejmě navždy zapsán po předešlých "hubených" letech jako rok největší porce provedených rekonstrukcí klíčových kolejových konstrukcí a tramvajových tratí v centrální části města. Vzájemně na sebe navazovaly rekonstrukce tramvajové tratě v Myslíkově ulici, křižovatek Myslíkova (včetně pokračujícího úseku k ulici Odborů) a Mánes, včetně tratě v prostoru zastávek Jiráskovo náměstí. Sérii výluk v centrální části města tak zakončila rekonstrukce tratě v Národní a Spálené ulici, která jednoznačně zvýšila uživatelský komfort a umožnila obnovení provozu nízkopodlažních vozů Škoda 14T a 15T, zapovězených pro havarijní stav velkoplošných panelů BKV.
Stavební práce se naplno rozeběhly hned od první minuty výluky. V noci z 25. na 26. července 2010 trolejáři Dopravního podniku uvolnili trolejové vedení a odsunuly jej ke straně, aby se na staveništi mohla bezproblémově pohybovat stavební mechanizace. Další zahajovací práce probíhaly již standardním způsobem, který známe z rekonstrukcí tramvajových tratí tvořených velkoplošnými panely. Avšak z důvodu použití výkonnější mechanizace a více pracovníků, než jakými disponuje vrchní stavba, probíhaly práce v daleko rychlejším tempu. Blokové kolejnice B1 byly nařezány resp. upáleny na přibližně stejnou délku a odvezeny hned první den.

Luxusní propadlina velkoplošných panelů BKV doprovázená s destrukcí přilehlých podélných žulových dělících prahů, i takový byl stav tratě v Národní ulici před rekonstrukcí | 25.7.2010
Luxusní propadlina velkoplošných panelů BKV v Národní ulici i takový byl stav tratě před rekonstrukcí | 25.7.2010
Propadnutí velkoplošných kabelů BKV v Národní ulici s sebou neslo další deformaci přilehlé vozovky a totální destrukci žulových podélných prahů REMIS | 25.7.2010
Zdeformovaná tramvajová trať v Národní ulici s podélnými žulovými prahy REMIS | 25.7.2010
Luxusní propadlina velkoplošných panelů BKV v Národní ulici i takový byl stav tratě před rekonstrukcí | 25.7.2010
Uhnilé žlaby velkoplošných panelů BKV ve Spálené ulici | 25.7.2010
Těžení panelů bylo, pro běžného pozorovatele rekonstrukcí vrchní stavby, u firem zapojených na Národní a Spálené opravdovým koncertem. Použitá mechanizace je na nezpochybnitelně odlišné úrovni, a tak bylo vždy jen otázkou několika minut, než se panel objevil na korbě přistaveného nákladního automobilu stojícího před ním.

Přestože se jednalo o jedinou stavbu, byla pomyslně rozdělena na tři části - rekonstrukci v Národní ulici, prostou výměnu kolejových oblouků na Perštýně a rekonstrukci ve Spálené ulici, a tak zatímco ve Spálené probíhalo 28. června již frézování podkladních vrstev tramvajového tělesa, na Perštýně již ležely na původních betonových pražcích nové kolejnice (oblouk pocházel z roku 2004, kdy se zde zrušil zákaz potkávání), zato z Národní se teprve odvážely poslední velkoplošné panely BKV přiléhající ke křižovatce Národní divadlo.

V srpnu započala pokládka kolejové konstrukce od Perštýna směrem k Lazarské, tvořené tentokráte pevnou jízdní drahou s využitím plastových podkladnic Vossloh W-Tram s dodatečnou betonáží. Ale i zde nalezneme drobné odchylky od staveb realizovaných v tomto roce. Pro celkové zpevnění betonové desky zde byla pod kolejnice položena výztužná ocelová kari síť. Jednalo se o preventivní opatření. Všichni máme asi na paměti propad chodníku a části vozovky ve Vodičkově ulici v roce 2005, kdy se v uličním prostoru objevila kaverna, a tak se podobným nahodilostem chtělo předejít.

K 5. srpnu je ve Spálené již zabetonovaný úsek pod obchodním domem, připravený položený úsek přes zastávky Národní třída, kde probíhá s přispěním geodetů urovnávání výšek a směrů. V Národní je situace obdobná s tím rozdílem, že urovnaný úsek dosahuje k budově ředitelství jednoho ze zhotovitelů. U konstrukce tratě není použita pod kolejnicemi kari síť, je pouze usazena na antivibračních rohožích. V zastávkách Národní divadlo pak probíhá přeložka kanalizace a výstavba odvodnění budoucí tratě.

Po měsíci bez provozu tramvají se vydává do Národní ulice od Újezda pracovní vůz T3 ev.č.5521, prodírající se ještě mezi stavebními dělníky | 26.8.2010
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 ve Spálené ulici při zkouškách klikatosti troleje | 26.8.2010
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 ve Spálené ulici při zkouškách klikatosti troleje | 26.8.2010
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 ve Spálené ulici při zkouškách klikatosti troleje | 26.8.2010
Kolejnice nové tratě je třeba před uvedením do provozu ještě správně vyprofilovat pomocí dvoucestného kolejového brusu VMeili VM 8000 | 26.8.2010
Kolejnice nové tratě je třeba před uvedením do provozu ještě správně vyprofilovat pomocí dvoucestného kolejového brusu VMeili VM 8000 | 26.8.2010
Po šesti letech obnoveným obloukem Národní x Spálená projíždí pracovní vůz T3 ev.č.5521 | 26.8.2010
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 dovezl do Národní ulice zkušební komisi, jejíž členové vystoupivší z pracovního vozu možná ani nevěří svým očím, jakou proměnou tramvajová trať prošla. Povolení provozu budiž tedy snad jen formalitkou! | 26.8.2010
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 v Národní ulici při zkouškách klikatosti troleje | 26.8.2010
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 se v Národní ulici prodírá vedle asfaltérského vozu, který dokončuje pokládku asfaltového zákrytu | 26.8.2010
Kolejnice nové tratě je třeba před uvedením do provozu ještě správně vyprofilovat pomocí dvoucestného kolejového brusu VMeili VM 8000 | 26.8.2010
Kolejnice nové tratě je třeba před uvedením do provozu ještě správně vyprofilovat pomocí dvoucestného kolejového brusu VMeili VM 8000 | 26.8.2010
Stavební práce trvale probíhaly na obou stranách v klasickém pořadí - urovnání konstrukce, první betonáž po plastové bokovnice resp. pod patu kolejnice, vytvoření rozchodu, zakrytí podkladnic krytkami, druhá betonáž pod hlavu kolejnice a konečně pokládka litého asfaltu na separační textilii.

V polovině srpna dochází k pokládce dlažby ve Spálené ulici. Úsek pěší zóny od Máje přes zastávky Národní třída je totiž v novém stavu zakryt velkou žulovou dlažbou. Jedná se také o první úsek tramvajové tratě s pevnou jízdní dráhou W-tram v Praze s tímto krytem. Zároveň probíhá výstavba obrubníků tramvajových ostrůvků Národní divadlo.

Uzavírku se také snažila využít vrchní stavba. Ta v průběhu výluky vyměnila poškozenou rozjezdovou levou výměnu v křižovatce Národní divadlo. Nově je zde využita vzhledem k enormnímu zatížení křižovatky bloková výměna. Následně se pracovníci vrchní stavby přemístili na křižovatku Lazarská, kde od 23. srpna zahájili prostou výměnu kolejové konstrukce vrcholu přiléhajícímu k rekonstruovanému úseku. I zde jsou nově použity blokové výměny. Výměna celého vrcholu byla uskutečněna během dvou dnů.

Ve čtvrtek 26. srpna proběhla v úseku první ověřovací jízda pracovním vozem T3 ev.č.5521, který zde v dopoledních hodinách vykonal zkoušky přestavníků a klikatosti troleje, avšak kvůli úsilí všech pracovníků snažících se zdárně dokončit dílo ve stanoveném termínu, nemohl v těchto podmínkách současně učinit dynamickou zkoušku. Ta proběhla ve stejném dni až v podvečerních hodinách.

Kolaudace trati byla zdárně provedena dne 31. srpna ve 14 hodin a tramvajový provoz se sem navrátil s ranním výjezdem 1. září 2010. Uskutečněná rekonstrukce umožnila obnovit plnohodnotný tramvajový provoz všemi typy tramvají, dále zahájit přestavbu stanice metra Národní třída a na rok 2011 připravovat rekonstrukci trati linky 17 na několika místech nábřeží.

Svršek tramvajové trati po provedené rekonstrukci v létě 2010 tvoří, s výjimkou oblouků v křižovatce Perštýn, které jsou na betonových pražcích, pevná jízdní dráha typu W-tram, z valné většiny s krytem z litého asfaltu. Prostor pěší zóny od Máje přes zastávky Národní třída je zakryt velkou žulovou dlažbou.

Dle projektu Metroprojektu Praha, a.s. stavbu zhotovila společnost Eurovia a.s., nástupnická organizace Staveb silnic a železnic, která tento úsek zhotovila taktéž v osmdesátých letech..

Národní a Spálená ulice .:::. 26. července 2010
Ve Spálené ulici probíhá rozřezávání blokových kolejnic B1 a jejich následná demontáž z velkoplošných panelů BKV již první den výluky | 26.7.2010 Demontáž velkoplošných panelů BKV u zastávky Národní třída ve Spálené ulici probíhá vzhledem k použití lepší techniky v daleko rychlejším tempu než běžně známe | 26.7.2010 Oblouk z Národní do Spálené ulice prošel rekonstrukcí v roce 2004, proto zde dojde pouze k náhradě kolejnic | 26.7.2010 Totálně zlikvidovaný velkoplošný panel BKV v Národní ulici, ano i po tomto jsme jezdili... | 26.7.2010 Nakládání nařezaných blokových kolejnic B1 | 26.7.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 26. července 2010
Národní a Spálená ulice .:::. 27. července 2010
Druhý den výluky v prostoru zastávky Národní třída nejenže již není ani stopy po velkoplošných panelech, ale došlo již k odfrézování spodku tramvajové tratě | 27.7.2010 Nakládání demontovaných velkoplošných panelů BKV ve Spálené ulici je pro použitou strojní techniku hračkou | 27.7.2010 Odstraněné velkoplošné panely BKV ze Spálené ulice | 27.7.2010 Odstraněná dlažba z oblouku mezi Národní a Spálenou ulicí pro výměnu kolejnic | 27.7.2010 Postupné odfrézovávání podkladních vrstev tramvajové tratě v místě snesených velkoplošných panelů BKV v Národní ulici | 27.7.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 27. července 2010
Národní a Spálená ulice .:::. 28. července 2010
Postupné odfrézovávání podkladních vrstev tramvajové tratě v místě snesených velkoplošných panelů BKV ve Spálené ulici | 28.7.2010 Na původních pražcích v části kolejového oblouku mezi Národní a Spálenou ulicí již leží nové kolejnice | 28.7.2010 Odtěžování poškozených krajnic vozovky podél tělesa tramvajové tratě | 28.7.2010 Odstraňování velkoplošných panelů BKV z prostoru zastávky Národní divadlo | 28.7.2010 Odstraňování velkoplošných panelů BKV u křižovatky Národní divadlo | 28.7.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 28. července 2010
Národní a Spálená ulice .:::. 29. července 2010
Odfrézované podkladní vrstvy tělesa tramvajové tratě ve Spálené ulici | 29.7.2010 Pohled z oblouku ze Spálené do Národní ulice s již upevněnými novými kolejnicemi na odfrézované podkladní vrstvy tramvajové tratě v Národní ulici | 29.7.2010 Odfrézovaný spodek tramvajové tratě v Národní ulici | 29.7.2010 Odfrézovaný spodek tramvajové tratě v Národní ulici | 29.7.2010 Odfrézovaný spodek tramvajové tratě v Národní ulici | 29.7.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 29. července 2010
Národní a Spálená ulice .:::. 5. srpna 2010
Zřizování spodku tramvajového tělesa, na okrajích jsou umístěny L profily ohraničující rozsah tělesa, dospod teprve bude uložena antivibrační rohož a kari síť | 5.8.2010 Výstavba tratě systémem W-tram u zastávky Národní třída, na okrajích vznikajícího tělesa jsou uloženy L profily ohraničující rozsah tělesa, dospod jsou uloženy antivibrační rohože a na ně ocelová kari síť | 5.8.2010 Výstavba tratě systémem W-tram u zastávky Národní třída. Na okrajích vznikajícího tělesa jsou uloženy L profily ohraničující rozsah tělesa, dospod jsou uloženy antivibrační rohože a na ně ocelová kari síť | 5.8.2010 Již podbetonovaná část tramvajové tratě ve Spálené ulici | 5.8.2010 Zatímco v části tratě v Národní ulici již koleje dokonce definitivně leží na místě, o kus dál teprve dvoukolejná trať systému W-tram vzniká | 5.8.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 5. srpna 2010
Národní a Spálená ulice .:::. 9. srpna 2010
Rekonstruovaná trať systémem W-tram v blízkosti zastávek Národní třída | 9.8.2010 Rekonstruovaná trať systémem W-tram v blízkosti zastávek Národní třída | 9.8.2010 Dokončit zákryt a tramvajová trať je v tomto místě zrekonstruována | 9.8.2010 Zřizování tramvajových kolejí systémem W-tram v prostoru zastávek Národní divadlo | 9.8.2010 Napojení nových kolejí systému W-tram na dřevěné pražce přiléhající ke stávajícím výhybkám křižovatky Národní divadlo | 9.8.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 9. srpna 2010
Národní a Spálená ulice .:::. 12. srpna 2010
Až sem jsou položeny koleje systému W-tram, jste kousek od zastávky Národní třída | 12.8.2010 Odstraněné kolejnice vnitřního oblouku Národní x Spálená | 12.8.2010 Pokládka kolejnic vnitřního oblouku Spálená x Národní | 12.8.2010 Zřizování tramvajové tratě systémem W-tram v oblouku před zastávkami Národní divadlo | 12.8.2010 Podbetonovávání kolejí v prostoru zastávky Národní divadlo | 12.8.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 12. srpna 2010
Národní a Spálená ulice .:::. 16. srpna 2010
Zřizování tramvajové tratě ve Spálené ulici systémem W-tram | 16.8.2010 Zřizování tramvajové tratě ve Spálené ulici systémem W-tram | 16.8.2010 Dokončovaná zádlažba prostoru zastávek Národní třída | 16.8.2010 Dokončená tramvajová trať v Národní ulici s pružnou zálivkou podél kolejnic | 16.8.2010 Bloková výhybka pro levé odbočení manipulačního oblouku křižovatky Národní divadlo | 16.8.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 16. srpna 2010



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024