Trať Letenský tunel - Havlíčkova

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Letenský tunel - Havlíčkova


Tramvajová trať překračující po dnešním Štefánikově mostě Vltavu a středem Revoluční (tehdejší Eliščiny) ulice se přes dnešní náměstí Republiky, zvané původně Josefské, napojující se do ulice Na Poříčí, rozhodně nevznikla jako jeden stavební celek, ač tak dnes možná působí. Tratě v Revoluční ulici i ulici Na Poříčí vznikaly zcela samostatně a v počátcích se dokonce na dnešním náměstí Republiky stýkaly kolejovým trojúhelníkem jehož třetí vrchol mířil k Můstku. Dnes je již na náměstí jen prostý oblouk, poslední torzo bohatého propletence centrálních tratí...

Pracovní vůz T3 ev.č.5521 kontroluje funkčnost výhybek a stav trolejového vedení po rekonstrukci tratě na ŠTefánikově mostě a křižovatky Letenský tunel před zahájením pravidelného provozu. | 16.8.2007
Zkušební jízdy zavedly nový typ vozu Škoda 14T, ovládaný Mr.Crossem a zastoupený prototypem ev.č.9111 také na Štefánikův most. | 29.12.2005
Vůz T3R.P ev.č.8420 vypravený na linku 5 na Štefánikově mostě. | 28.11.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7130+7131 vypravená na linku 8 překonává chladné vody řeky Vltavy po Štefánikově mostě. | 13.1.2007
Setkání vozu KT8D5 ev.č.9010 vypraveného na linku 17 a opatřeného zkušebním polopantografem s vozem T3 ev.č.6840 vypraveným na linku 5 na Štefánikově mostě. | 23.7.2005
Vůz T3M2-DVC ev.č.8076 vypravený na záložní vlak vozovny Hloubětín právě hradí spoj linky 24 při jízdě přes Štefánikův most. | 15.8.2003
Souprava vozů T6A5 ev.č.8739+8740 vypravená na linku 14 překonává Štefánikův most. | 17.12.2003
Slunce se odráží od střechy soupravy vozů T3M ev.č.8018+8085 vypravené na linku 8 na Štefánikově mostě. | 22.1.2005
Štefánikův most byl vždy důležitou spojnicí i pro tramvajovou dopravu, jen v tuhle chvíli jsou vždy na mostě v přesile automobily... | nedatováno
Souprava vozů T3 ev.č.6772+6762 vypravená na linku 14 přejíždí Štefánikův most. | 7.9.2002
Souprava vozů T3 ev.č.6903+6902 vypravená na linku 8 opouští Štefánikův most a vjíždí do Revoluční ulice. | 7.8.2004
Odkud a kam asi jede souprava vozů T3R.P ev.č.8308+8309 vypravená na linku 18 a vjíždějící do zastávky Dlouhá třída ze Štefánikova mostu s cílovou zastávkou Petřiny? Inu, kužele podél kolejí, strážníci, dispečeři a zátarasy v pozadí dávají jasnou odpověď, že pražský běžecký maratón opět změnil trasy takřka všech linek tramvají a odkud a kam to jede neví ani maratónský vítěz. | 23.5.2004
Souprava vozů T3 ev.č.6898+6865 vypravená na linku 24 míjí při jízdě Revoluční ulicí protisměrnou zastávku Dlouhá třída. | 20.9.2003
Vůz T3SUCS ev.č.7186 vypravený na linku 5 stanicuje v zastávce Dlouhá třída. | 22.1.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6934+6935 vypravená na linku 8 míří ze zastávky Dlouhá třída na Štefánikův most. | 17.12.2003
Souprava motorového a vlečného vozu ev.č.2210+1419 vypravená na zvláštní jízdu opustila zastávku Dlouhá třída a míří ke Štefánikovu mostu. | 22.1.2005
Vůz T3SUCS ev.č.7105 vypravený na linku 5 opustil zastávku Dlouhá třída a překračuje světelně řízenou křižovatku s Klimentskou ulicí. | 22.1.2005
Souprava vozů T6A5 ev.č.8736+8740 vypravená na linku 8 míjí protisměrnou zastávku Dlouhá třída. | 15.8.2003
Do zastávky Dlouhá třída se blíží vůz KT8D5 ev.č.9037 vypravený na linku 8. | 6.5.2006
Přestavba náměstí Republiky je v plném proudu, když se souprava vozů T3M ev.č.8059+8061 vypravená na linku 8 prodírá mezi stavebními ohradami. | 6.5.2006
V prostoru mezi ještě nedokončenými vjezdy a výjezdy do podzemních garáží projíždí vůz T3M ev.č.8018 vypravený na linku 5 na náměstí Republiky. | 13.1.2007
Souprava vozů T3R.P ev.č.8480+8481 vypravená na linku 14 na náměstí Republiky projíždí mezi plůtky ohraničující dokončovanou dlažbu. | 13.1.2007
Dokončovaným náměstím Republiky projíždí vůz T3M ev.č.8029 vypravený na linku 5. | 13.1.2007
Josefské náměstí v dobách dávno minulých s tramvajovou čekárnou. | okolo 1920
Vozovna Kobylisy dlouhodobě vypravovala do sítě tři vozy T3M. Jeden z nich, ev.č.8098 je zachycen na náměstí Republiky během vypravení na linku 33. | 15.8.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9010 vypravený na linku X-B nahrazující zatopenou linku metra B projíždí obloukem na náměstí Republiky. Navigace pro cestující aby své kroky namířili místo do zatopeného metra na tramvajovou zastávku je více než patrná. | 7.9.2002
Pod kulisami Obecního domu projíždí souprava vozů T3R.P ev.č.8454+8455 vypravená na linku 8. | 23.7.2005
Do Vánoc roku 2003 zbývá jen pár dní, stromečky se již na náměstí Republiky vesele prodávají, jen ten sníh nám chybí. Což je ale řidiči souprava vozů T3SUCS ev.č.7237+7217 vypravené na linku 9 zcela jedno... :-) | 17.12.2003
Křižovatka na náměstí Republiky v pohledu od Prašné brány s viditelnou předjízdnou kolejí pro odbočení do ulice Na Poříčí. | okolo 1979
Na náměstí Republiky se již rozjíždí výstavba pěší zóny a vůz T3 ev.č.6918 vypravený na linku 5 se prodírá mezi stavebními ohradami. | 6.5.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6730+6731 vypravená na náhradní linku 34 projíždí původním obloukem na náměstí Republiky do stejnojmenné zastávky. | 26.6.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8081+8073 vypravená na linku 8 stanicuje v zastávce Náměstí Republiky. | 13.1.2007
Vůz T3M2-DVC ev.č.8089 vypravený na linku 5 stanicuje v zastávce Náměstí Republiky. | 3.4.2004
Souprava vozů T3 ev.č.6914+6912 vypravená na linku 25 stanicuje v zastávce Náměstí Republiky. | 21.7.2001
Motorový vůz ev.č.351 vypravený na linku 91 stanicuje v zastávce Náměstí Republiky. Na označníku zastávky se ještě skví původní protáhlé zastávkové jízdní řády. | 21.7.2001
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7213+7283 vypravená na linku 9 míří ulicí Na Poříčí na náměstí Republiky. | 17.12.2003
Čaje Lipton reprezentuje svým žlutavým nátěrem souprava vozů T3SU ev.č.7003+T3 ev.č.6662 vypravená na linku 5 stanicující v zastávce Náměstí Republiky. | 4.8.2000
Vůz Škoda 15T ev.č.9226 vypravený na odkloněnou linku 17 projíždí ulicí Na Poříčí k zastávce Náměstí Republiky. | 19.8.2011
Tramvajové koleje mezi křižovatkou Havlíčkova a Štefánikovým mostem sdílí také autobusová linka 133, obsazená na snímku Karosou B 741.1922 ev.č.6156 mířícím do zastávky Náměstí Republiky. | 19.8.2011
Dva vozy KT8D5 ev.č.9030 a ev.č.9036 na jedné lince, tedy 8, vyčkávají na průjezd křižovatkou Havlíčkova, třeba se rodí nová metrolinka a ještě o tom nikdo neví :-). | 19.8.2011
Souprava vozů T3M ev.č.8071+8055 vypravená na linku 3 míří ulicí Na Poříčí ke křižovatce HAvlíčkova. | 18.3.2003
Vůz T3 ev.č.6736 vypravený na linku 5 vyčkává na Štefánikově mostě u křižovatky Letenský tunel na signál volno. | 28.11.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8070+8043 vypravená na linku 8 překonala Štefánikův most a chystá se u Letenského tunelu odbočit. | 13.1.2007
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8258+T3R.P ev.č.8579 vypravená na linku 26 opustila křižovatku Letenský tunel a najela na Štefánikův most. | 19.8.2011
S pozadím Letenského tunelu ujíždí po Štefánikově mostě souprava vozů T3 ev.č.6858+6859 vypravená na linku 17. | 23.5.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7218+7219 vypravená na linku 33 překonává Štefánikův most. | 20.9.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9035 vypravený na linku 24 přejíždí Štefánikův most. | 27.1.2005
Je krátce po povodních a pražská hromadná doprava se vzpamatovává z drsného pádu, souprava cvičných vozů T3 ev.č.5520+5503 mířící po Štefánikově mostě k Letenskému tunelu však necvičí řidiče, přes Vltavskou se vrací zpátky z Bílé Labuti a těmito kolečky zkouší funkčnost vyplavené měnírny Karlín, aby se mohly tramvaje vrátit na Hlávkův most...  | 7.9.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7230+7231 vypravená na odkloněnou linku 9 překonává Štefánikův most. | 17.12.2003
Souprava vozů T6A5 ev.č.8665+8666 vypravená na linku 14 na Štefánikově mostě. | 7.8.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7041+T3 ev.č.6645 vypravená na linku 24 míří k zastávce Dlouhá třída. | 20.9.2003
V Praze se koná zase nějaký běžecký maratón a tak tramvaje jezdí kudy to jde, místy se prodírají policejními uzávěrami, stejně jako souprava vozů T3 ev.č.6822+6821 vypravená na linku 17 cestou na Štefánikův most. | 23.5.2004
Souprava motorového a vlečného vozu ev.č.349+1419 vjíždí na zvláštní jízdě do zastávky Dlouhá třída od Štefánikova mostu. | 23.7.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8338+8339 vypravená na linku 23 vjíždí do zastávky Dlouhá třída. | 23.5.2004
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5509+5504 stanicuje v zastávce Dlouhá třída. | 17.12.2003
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8270+T3R.PV ev.č.8160 na manipulační jízdě opustila zastávku Dlouhá třída a míří na náměstí Republiky. | 19.8.2011
Zastávku Dlouhá třída pravě opustila souprava vozů T3 ev.č.6934+6935 vypravená na linku 33. | 20.9.2003
Autobus SOR NB 18 CITY ev.č.6602 vypravený na linku 133 opustil zastávku Dlouhá třída aby uvolnil prostor soupravě vozů T3R.P ev.č.8331+8332 vypravené na linku 26. | 19.8.2011
V zastávce Dlouhá třída stanicuje vůz KT8D5 ev.č.9028 vypravený na linku 17. | 23.7.2005
V popovodňovém období roku 2002, kdy byla vyřazena karlínská tramvajová měnírna nesměly do úseků přiléhajících ke křižovatce Letenský tunel jiné vozy než ty s hospodárnější tyristorovou výzbrojí. I proto byly na lince X-B, nahrazující zatopené metro, tak často k vidění vozy KT8D5, reprezentované zde vozem ev.č.9014. | 7.9.2002
Souprava vozů T3R.P ev.č.8406+8407 vypravená na linku 14 projíždí náměstím Republiky. | 23.7.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8434+8435 vypravená na linku 14 projíždí náměstím Republiky. | 6.5.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6884+6883 vypravená na linku 24 projíždí náměstím Republiky v jeho podobě od roku 1985. | 20.9.2003
Během slunečného dne projíždí náměstím Republiky vůz Škoda 14T ev.č.9115 vypravený na linku 8. | 24.8.2007
Souprava vozů T3R.P ev.č.8378+8379 vypravená na linku 14 projíždí náměstím Republiky. | 23.7.2005
Vůz T3M2-DVC ev.č.8082 vypravený na linku 5 projíždí náměstím Republiky během jeho přestavby. | 6.5.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6780+6781 vypravená na linku 8 vozovnou Kobylisy projíždí obloukem na náměstí Republiky, na čelním voze nás jistě zaujme pro Kobylisy netypicky uklizená čelní orientace za sklo... | 22.1.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9029 vypravený na linku 17 projíždí obloukem na náměstí Republiky. | 23.7.2005
Souprava vozů T6A5 ev.č.8635+8636 vypravená na linku 9 projíždí obloukem na náměstí Republiky, který ještě tvoří velkoplošné panely BKV. | 7.8.2004
Sólo vůz T3 ev.č.6460 vypravený vozovnou Pankrác na linku 14 projíždí obloukem na náměstí Republiky a aktivuje chuťové buňky na sušenky LU. Možná proto autor namířil fotoaparát tak těsně, že můžeme být rádi za celý vůz na fotografii. | 11.6.1994
Za zastávky Náměstí Republiky odjíždí na Dlouhou třídu souprava vozů T3M ev.č.8057+8043 vypravená na linku 8. | 23.5.2008
Souprava vozů T3 ev.č.6880+6814 vypravená na linku 8 míří náměstím Republiky do prostoru stejnojmenné zastávky. | 23.7.2005
Taková malá dopravní zácpa, aneb vůz Škoda 15T ev.č.9210 vypravený na odkloněnou linku 17 vyčkává v zastávce Náměstí Republiky na čas odjezdu dle jízdního řádu a za ním další dva spoje, včetně autobusového... Ať žijí leckdy nelogické jízdní doby tramvají! | 19.8.2011
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7222+7223 vypravená na linku 8 stanicuje v zastávce Náměstí Republiky. | 15.8.2003
Vůz T3R.P ev.č.8325 vypravený na linku 5 stanicuje v zastávce Náměstí Republiky. | 21.11.2010
Dnes se již asi nikdo nedozví, že vozy T3SUCS ev.č.7031+7038 tvořily takřka nerozlučnou dvojici, stejně jako v případě zachycení na lince 26 stanicující v zastávce Náměstí Republiky s celovozovou reklamou Nokia. | 21.7.2001
Vůz T3M2-DVC ev.č.8088 zavítal i do vozoven Pankrác a Motol. Během anabáze do prvně zmíněné je zachycen stanicující v zastávce Náměstí Republiky na lince 14. | 4.8.2000
K zastávce Náměstí Republiky přijíždí vůz T3M2-DVC ev.č.8088 vypravený na linku 5. Jen ta cílová zastávka v tomhle směru příliš nesedí :-) | 3.4.2004
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8273+T3R.PV ev.č.8161 vypravená na linku 26 projíždí ulicí Na Poříčí k zastávce Náměstí Republiky. | 19.8.2011
Jedna z kobyliských soupravových stálic, souprava vozů T3 ev.č.6772+6762 vypravená na linku 14 projíždí ulicí Na Poříčí ke křižovatce Havlíčkova. | 18.3.2003
Setkání dvou kátéček, vozu KT8D5 ev.č.9016 se svým modernizovaným kolegou KT8D5.RN2P ev.č.9083 na lince 8 u křižovatky Havlíčkova. | 19.8.2011
Souprava vozů T3M ev.č.8006+8046 vypravená na linku 8 právě překonala křižovatku Havlíčkova a míří na náměstí Republiky. | 22.1.2005
Úsek od křižovatky Havlíčkova po dnešní náměstí Republiky je součástí nejstaršího provozovaného úseku pražských tramvají vůbec. Politická pochůzka, tedy jakési místní šetření po projektované trati z Karlína k Řetězovému mostu u Národního divadla se konalo v lednu roku 1875. Stavba byla povolena 8. března 1875 výnosem c.k.místodržitelství. Zatloukání dřevěných kolíků značících průběh trasy budoucí dráhy bylo zahájeno 27. dubna a již 3. května se na území Prahy začalo s kladením kolejí. První zkušební jízdy proběhly 13. září 1875 a v 15:00 hodin byl 23. září zahájen provoz.

Úsek vedený ulicí Na Příkopě byl od zahájení provozu jednokolejný s výhybnou na náměstí, což způsobovalo nemalé provozní problémy, oproti karlínskému úseku, který byl dvoukolejný. Již 6. října 1875 žádal provozovatel o povolení položit druhou kolej, což městské orgány povolily až v roce 1882 v rámci uzavření smlouvy o zřízení dalších tratí. Dne 5. dubna 1882 byl schválen návrh na zdvoukolejnění celého jednokolejného úseku, definitivní dokončení zdvoukolejnění spolehlivě dokládá až plán z 20. září 1883, přesto se vyskytují informace, že druhá kolej v úseku ulice Na Poříčí byla v provozu od 1. srpna 1883, přičemž článek v Národních listech uvádí, že s kladením koleje se započalo až 26. července 1883.

Další trať pražské koňky, vedená z Těšnova na Smíchov, končila od 28. června 1883 jen několik metrů před tratí vedenou ulicí Na Poříčí. Její počátek v Jezdecké ulici (Havlíčkova) byl zprvu několik týdnů kolejově oddělen od trati v ulici Na Poříčí, teprve při rekonstrukci karlínské trati byl zřízen jednokolejný manipulační oblouk a přejezd ke Karlínu, který obě trati spojoval.

Když byl v roce 1882 vypracován projekt trati z tehdejšího Josefského náměstí k vjezdu do Stromovky, neznamenalo to ani tehdy, stejně jako dnes, že se začne stavět. V roce 1883 se uskutečnila další politická pochůzka pro schválení nového traťového úseku, který se teprve poté začal realizovat. Technická revize byla provedena 19. června 1884 a o šest dní později byl na trati zahájen provoz.

Trať se na Josefském náměstí připojovala jednoduchým trojúhelníkem ke karlínské trati, který zde byl vložen již v předstihu, během zdvoukolejňování karlínské tratě. Podél kostela a kasáren koleje dvoukolejně pokračovaly přes tehdejší most císaře Františka Josefa na nábřeží pod Letenskou plání. Na obou koncích mostu byly zřízeny kolejové spojky, pro případné umožnění jednokolejného provozu přes most během jeho rekonstrukce. Což se stalo například od října do prosince 1897.

Trať z Josefského náměstí k Výstavišti se stala první elektrifikovanou tratí pražské koňky, po převzetí Elektrickými podniky. Elektrický provoz zde byl zahájen 28. září 1898. V této souvislosti došlo k drobné úpravě kolejí na Josefském náměstí, koleje elektrické tramvaje se přestěhovaly západněji a vedly nyní rovnoběžně s areálem králodvorských kasáren, a karlínská trať koňky byla s holešovickou propojena na jiném místě. Jinak bylo vedení elektrických tramvají zcela shodné s koňkou. Po několik týdnů v roce 1898, vždy o nedělích a svátcích jezdily do Královské Obory obě trakce, koňka i elektrická tramvaj.

Mezi lety 1899 - 1900 postavily Elektrické podniky na náměstí velkou budovu čekárny, ve které byla také zapínací stanice veřejného osvětlení a přepínací stanice kabelového vedení vysokého napětí 3 kV, a také, jakýsi první dispečink městské dopravy.

Trať v ulici Na Poříčí se dočkala elektrifikace k 14. květnu 1900, následně se, 2. července, na nábřeží pod Letnou k trati připojila jednokolejná trať z Malé Strany mířící přes Holešovice k vozovně a Ústředním dílnám Centrála.

Od 28. června 1902 byla na Josefském náměstí zprovozněna třetí, kusá kolej pro ukončení vložených vlaků od Královské Obory, která byla 9. dubna 1913 zaústěna i na druhém konci ve směru k Prašné bráně, pro zlepšení manipulačních možností.

Během roku 1903 probíhala v centrální části Prahy intenzivní výstavba kanalizace, která si v dnešní Revoluční ulici vyžádala na cca 2 a půl měsíce jednokolejný provoz.

Aby byl propletenec kolejí na Josefském náměstí (Republiky) dokonalý, byla 15. května 1908 zprovozněna jednokolejná manipulační kolej na Josefském náměstí. Tato spojka zkracovala podél kostela sv. Josefa propojení obou traťových úseků v Eliščině třídě a ulici Na Poříčí. Zdvoukolejněna a doplněna o kolejový přejezd byla od 1. února 1913. Ve stejném roce zároveň došlo v Revoluční ulici po demolici několika domů, k přeložení tratě do nové osy. Mezi červencem a zářím se nejezdilo opět přes Řetězový most.

V roce 1919 byla uprostřed náměstí v sousedství čekárny postavena provizorní transformační stanice 22/3 kV a rozvodna, jako dočasné provizorium. Elektrické podniky rozhodly, že podél nakládací rampy bude trvale položeno 15 metrů žlábkové koleje, která bude v případě potřeby napojována povrchovým provizoriem na manipulační koleje před kostelem sv. Josefa. V technické zprávě se udává, že transformátor bude "na příslušných vozíčcích ... až ku transformační stanici dopravován pouze ruční silou pomocí pák". V sobotu 13. prosince byla konána s prázdným vozíkem zkouška nově položené koleje, při které bylo konstatováno, že "je sice rozdíl mezi výškou vozíku a výškou vjezdu do transf. stanice, bylo však poukazováno, že kolej je položena v měkkém spodku, takže se o ten výškový rozdíl sesedne."

Velká kolejová rošáda se na náměstí odehrála v roce 1930, kdy byla uskutečněna zásadní změna organizace dopravy. Tomu předcházelo už v roce 1926 odstěhování staré tramvajové čekárny na dnešní Čechovo náměstí ve Vršovicích. Místo ní byl zřízen menší pavilon. V roce 1929 skončila činnost i transformační stanice, kterou tak bylo možné zbořit.

V srpnu 1930 proběhla kompletní přestavba kolejí za plného tramvajového provozu s využitím povrchových kolejí pokládaných na dlažbu. Tak se dařilo uvolňovat prostor pro stavební práce a současně se dařilo dočasně propojovat staré a nové koleje. Po rekonstrukci tramvaje ve směru od Revoluční třídy jezdily kolem kostela sv. Josefa a obloukem odbočovaly vpravo k Prašné bráně. Opačný směr zůstal zhruba v původní poloze. Druhá kolej před kostelem byla jen manipulační. Trať ve směru do ulice Na Poříčí měla na náměstí přibližně dvojnásobnou osovou vzdálenost než dříve. Během přestavby byla také zrušena třetí kolej a snesena kolej k transformátoru.

V roce 1939 Elektrické podniky připravovaly uprostřed náměstí stavbu velkého kruhového přístřešku, ve kterém měla být čekárna, ale stavba se nakonec nerealizovala. Místo toho byla na začátku 40. let zřízena nová prodejna předplatních jízdenek a dopravní kancelář s čekárnou, neboť stará kancelář z roku 1926 musela být odstraněna. Mělo se jednat o provizorium, ale nakonec tato budova sloužila od roku 1941 bezmála čtyři desetiletí!

Malá statická únosnost řetězového mostu a malá šířka vozovky a chodníků, které již nešlo zvětšit zesílením a rozšířením, přivedly zastupitele v roce 1936 k vypsání veřejné soutěže na výstavbu nového mostu. Teprve v průběhu roku 1941 byl vybrán vítěz. Protože jedním z hlavních požadavků byl ten na zachování dopravy přes Vltavu, bylo v blízkosti mostu vybudováno druhé dřevěné provizorium. Ještě v průběhu jeho výstavby byly v předstihu 12. října 1941 napojeny koleje na letenské straně. Do provozu byla stavba předána ihned po úspěšné zatěžkávací zkoušce 28. listopadu 1941, tedy ve stejný den, kdy byl pro dopravu (s výjimkou tramvají) uzavřen původní řetězový most. Převádění tramvají na provizorium probíhalo postupně, 3. prosince byla na provizoriu zprovozněna kolej z centra a o další dva dny později se přidala i kolej v opačném směru. O další dva dny později došlo na letenské straně k odpojení původní kolejové konstrukce, značící zlaté období provizoria.

Jak již to tak bývá, stavbám se v pražských podmínkách občas nedaří, situaci u nového mostu navíc komplikovala světová válka. Proto stavba nového mostu teprve během roku 1950 pokročila tak daleko, že v září došlo k provizorní přeložce tratě v Revoluční ulici ke straně komunikace s ohledem na výstavbu nového předmostí. Provizoria pokračovala i v roce 1951, když došlo 4. dubna 1951 ke zprovoznění přeložky ve směru na Letnou a 24. dubna pak i ve směru do centra. Během září probíhaly úpravy kolejí na náměstí Republiky, na křižovatce byla ve směru od Prašné brány zřízena třetí rozřazovací kolej. Dvoukolejná trať podél kostela sv. Josefa nadále zůstala zachována jen jako manipulační trať. Následně byl 26. září zastaven provoz na provizorním mostě a 29. září převeden na nový Švermův most. Trať mezi Klimentskou ulicí a mostem umístěna v nové niveletě. K demontáží provizorního dřevěného mostu došlo v roce 1952.

V souvislosti s výstavbou prvního provozního úseku metra B začaly od 26. května 1980 na náměstí Republiky tramvaje jezdit po různých provizorních přeložkách, během nichž využívaly i dvoukolejnou manipulační trať podél kostela sv. Josefa. Od roku 1983 při ústí ulice Na Poříčí byly přeložky dokonce jednokolejné, rozvětvující se do čtyř kolejí - jeden pár vedl podél kasáren do Revoluční, druhý pár k Prašné bráně. Jenže to již tratím v centru Prahy pomalu zvonila hrana, a aby tramvaje z Revoluční ulice byly schopné v budoucnosti zamířit i na Václavské náměstí, byl od 3. října 1983 zřízen nový oblouk v prostoru křižovatky Havlíčkova, umožňující odbočení od náměstí Republiky vpravo k Masarykovu nádraží. V létě roku 1985 byl 4. července trvale zrušen tramvajový provoz od náměstí Republiky k Prašné bráně, v Hybernské ulici i Na Příkopě... Všechna provizoria na náměstí Republiky skončila 29. července 1985 a po obnovení provozu 31. srpna byla trať na náměstí Republiky upravena na prostý oblouk z ulice Na poříčí do Revoluční...

Výstavba rozsáhlého obchodně-administrativního centra Palladium uprostřed Prahy v bývalém barokním komplexu klášterních budov kapucínů, později přebudovaném v kasárna Jiřího z Poděbrad, prostoru jízdáren a vybudování pěší zóny na náměstí Republiky znamenala pro tramvaje zřízení částečné přeložky v prostoru náměstí. Během výluky mezi 13. květnem a 16. zářím 2006 byl kompletně změněn uliční prostor náměstí Republiky, jež se stalo nově pěší zónou. Ostré tramvajové oblouky, nahradily pozvolnější, umístěné nyní blíže bloku domů přiléhajícím k obchodnímu domu Kotva.

Konstrukci tramvajové tratě tvořenou velkoplošnými panely BKV nahradila v úseku od ulice Na Poříčí po prostor před obchodním domem Kotva klasická konstrukce na betonových pražcích. Po vytěžení velkoplošných panelů BKV v Revoluční ulici od úrovně konce zastávky Dlouhá třída směr Letenský tunel po obchodní dům Kotva a následném odfrézování podkladní asfaltové vrstvy se na místě objevila zachovalá betonová deska původní konstrukce tramvajové tratě. Výborný stav umožňoval její zakomponování do nové konstrukce tratě. V ostrých obloucích byly osazeny mazníky snižující opotřebování kol a kolejnic. Zákryt tramvajové tratě na náměstí nově tvoří žulová dlažba.

Během výluky byla vyměněna část kolejové konstrukce křižovatky Letenský tunel, která byla v havarijním stavu, za novou, leč dočasnou, zachovávající původní geometrii křižovatky, včetně zachování zákazů potkávání tramvají.

O rok později proběhla kompletní rekonstrukce křižovatky ve dvou etapách. První, zahájená 3. února 2007 znamenala přerušení provozu na vrcholu křižovatky přiléhajícímu ke Štefánikovu mostu a celé tratě ke křižovatce Havlíčkova, v rámci jeho generální opravy. V přímém směru zůstával tramvajový provoz stále zachován. Druhá etapa začala 6.července 2007 a znamenala kompletní výluku křižovatky u Letenského tunelu. Provoz na obnovené křižovatce byla zahájen ve stejném termínu, jako byl obnoven provoz na mostě samotném, tedy 22. srpna 2007.

V roce 2015 proběhla havarijní oprava části tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ohraničené zhruba koncem pěší zóny na náměstí Republiky a Štefánikovým mostem. Oprava probíhala v termínu 19. srpna - 5. září. Její součástí byla i postupná výměna všech vrcholů křižovatky Havlíčkova. V první etapě (11.-14. srpna) proběhla výměna vrcholu od Bílé Labutě, druhá etapa (15.-18.srpna) přinesla výměnu vrcholu od Masarykova nádraží. Třetí vrchol se "svezl" s opravou naší tratě.

Tramvajová trať je od křižovatky Letenský tunel až po začátek ostrůvku zastávky Dlouhá třída z centra zřízena metodou velkoplošných panelů BKV, v další části na náměstí Republiky využívá původní betonovou desku a v přeložené části až po výjezd z garáží obchodního centra Palladium v ulici Na Poříčí jsou koleje umístěny na železobetonových pražcích. Kryt tohoto úseku tvoří velká žulová dlažba. V závěrečném úseku po křižovatku Havlíčkova opět nalezneme velkoplošné panely BKV.

Naši cestu po tramvajové trati zřízené velkoplošnými panely BKV zahájíme u křižovatky Letenský tunel, od níž se pravá traťová kolej se postupně přiblíží k protisměrné do standardní osové vzdálenosti. Trať následně po Štefánikově mostě pokračuje v přímém úseku až na druhý vltavský břeh, kde se v prostoru světelné křižovatky dostává do středu Revoluční ulice. Velmi brzy následuje nástupní ostrůvek zastávky Dlouhá třída do centra. Trať v přímém úseku pokračuje k další světelně řízené křižovatce s Dlouhou a Soukenickou ulicí, v jejímž prostoru se trať s využitím protioblouků ve složení pravý a levý vyosuje do pravé části, aby v levé mohl být umístěn ostrůvek zastávky Dlouhá třída z centra. Ten je v pražské síti vcelku atypický, přestože je vytvořen pro dva vlaky, v zadní části je snížen na úroveň vozovky, neboť přes něj vede vjezd do průjezdu přilehlého domu. Na konci zastávky se trať začíná stáčet v levém oblouku, kolejiště kryje velká žulová dlažba, pod kolejemi se skrývá původní betonová deska, jejíž konstrukce byla při rekonstrukci tratě v roce 2007 opět využita. Koleje míjí vjezd a výjezd do podzemních garáží obchodního centra Palladium, míří do prostoru pěší a obytné zóny, betonová deska "mizí" a nahrazuje jí konstrukce tratě na železobetonových pražcích. Na samotném náměstí Republiky se před obchodním domem Kotva koleje napřimují, následně se stočí v pravém oblouku, opět se napřímí a míří do levého oblouku, kolejové dominanty náměstí Republiky. Koleje se následně napřímí a míří do prostoru zastávek Náměstí Republiky. Ač se nacházíme v prostoru pěší zóny, architekti "vtipně" nebyli schopni chodníky vytvořit v jedné výškové úrovni s nástupními ostrůvky zastávek, které tak od "chodníků" oddělují zvýšené obrubníky... Za zastávkami se v ulici Na Poříčí tramvajové koleje stáčí v táhlém pravém oblouku, před vyústěním podzemních garáží obchodního centra Palladium se napřimují a v místě, kde končí pěší zóna, se opět stáčí pravým obloukem a přechází do konstrukce velkoplošných panelů BKV. V táhlém pravém oblouku ještě pokračují ve středu ulice Na Poříčí, následně se trať napřímí a zamíří ke křižovatce Havlíčkova, kde naše cesta po této trati končí.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Dlouhá třída
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Náměstí Republiky, ve středu ulice Revoluční, 30 metrů před křižovatkou s ulicí Klimentská, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Dlouhá třída
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Čechův most, respektive Strossmayerovo náměstí ve středu ulice Revoluční, 20 metrů před křižovatkou s ulicí Dlouhá, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Náměstí Republiky
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Bílá labuť, respektive Masarykovo nádraží, v ulici Na Poříčí, 80 metrů za náměstím Republiky, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Náměstí Republiky
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Dlouhá třída, v ulici Na Poříčí, 12 metrů před náměstím Republiky, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    Po celém úseku tratě jsou vedeny linky 5, 8, 14 a 26, které v nočním provozu nahrazují linky 51, 54 a 56. Oba páry zastávek Dlouhá třída a Náměstí Republiky využívají také autobusové linky 207 (v denním provozu) a 505 (v nočním provozu).

    Fotocesta po trati Letenský tunel - Havlíčkova
    Počátek tramvajové tratě leží na Štefánikově mostě, protisměrné koleje zde mají zvětšenou osovou vzdálenost pro zachování bezpečného potkání se tramvají v obloucích křižovatky Letenský tunel. Jak je ze snímku patrné, zatímco levá koleje jde stále v přímce, kolej pravá se postupně v úhlu přibližuje. Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV na Štefánikově mostě je od vozovky v obou směrech oddělený podélnými prahy. Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV na Štefánikově mostě je od vozovky v obou směrech oddělený podélnými prahy. Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV na Štefánikově mostě je od vozovky v obou směrech oddělený podélnými prahy.
    Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV na Štefánikově mostě je od vozovky v obou směrech oddělený podélnými prahy. Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV na Štefánikově mostě je od vozovky v obou směrech oddělený podélnými prahy. Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV na Štefánikově mostě je od vozovky v obou směrech oddělený podélnými prahy. Tramvajová trať zvolna opouští Štefánikův most a dostává se na násep na pravém břehu Vltavy. Tramvajová trať na terénním náspu opustila Štefánikův most a spěje ke světelně řízené křižovatce s ulicí Řásnovka.
    Tramvajová trať překračuje světelně řízenou křižovatku s ulicí Řásnovka. Tramvajová trať překračuje světelně řízenou křižovatku s ulicí Řásnovka. Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV vstupuje do středu Revoluční ulice a míří k zastávce Dlouhá třída. Prostor zastávky Dlouhá třída do centra. Prostor zastávky Dlouhá třída do centra.
    Tramvajová trať opustila prostor zastávky Dlouhá třída do centra, v levé části snímku je patrné napojení Klimentské ulice. Tramvajová trat pokračuje přímým úsekem ve středu Revoluční ulice. Tramvajová trat pokračuje přímým úsekem ve středu Revoluční ulice. Zřetelné protioblouky vyosující v prostoru světelné křižovatky s Dlouhou a Soukenickou ulicí tramvajovou trať do pravé části tak, aby se vešel ostrůvek protisměrné zastávky Dlouhá třída. Trať překračuje světelnou křižovatku s Dlouhou a Soukenickou ulicí.
    Za křižovatkou s Dlouhou a Soukenickou ulicí se tramvajová trať napřimuje. Prostor zastávky Dlouhá třída z centra. Prostor zastávky Dlouhá třída z centra. Prostor zastávky Dlouhá třída z centra. Prostor zastávky Dlouhá třída z centra, v nástupišti je zřetelné snížení výšky pro průjezd automobilů.
    Za zastávkou Dlouhá třída z centra trať opouští velkoplošné panely BKV, přechází do klasické konstrukce svršku a stáčí se v levém táhlém oblouku. Trať s povrchem z velké žulové dlažby se stáčí v levém oblouku a míří mezi vjezdy a výjezdy podzemních garáží Obchodního centra Palladium. Trať se v táhlém levém oblouku vtěsnává mezi rampy vjezdu a výjezdu podzemních garáží obchodního centra Palladium. Před obchodním domem Kotva se tramvajová trať napřimuje. Na náměstí Republiky se koleje stočí v pravém oblouku.
    Za pravým obloukem následuje další přímý úsek tratě. Přímý úsek tramvajové tratě na náměstí Republiky. Přímý úsek tramvajové tratě na náměstí Republiky. Tramvajová trať se na náměstí Republiky stáčí velkým levým obloukem. Tramvajová trať se na náměstí Republiky stáčí velkým levým obloukem.
    Tramvajová trať se na náměstí Republiky stáčí velkým levým obloukem. Tramvajová trať se na náměstí Republiky stáčí velkým levým obloukem. Tramvajová trať se na náměstí Republiky stáčí velkým levým obloukem do ulice Na Poříčí. Tramvajová trať se napřimuje a míří do ulice Na Poříčí, kde jsou zřízeny zastávky Náměstí Republiky. Prostor zastávek Náměstí Republiky.
    Prostor zastávek Náměstí Republiky. Prostor zastávek Náměstí Republiky. Tramvajová trať se v ulici Na Poříčí stáčí táhlým pravým obloukem. Tramvajová trať v ulici Na Poříčí se napřimuje. Součástí výstavby obchodního centra Palladium byla také rekonstrukce tramvajové tratě na náměstí Republiky, která končí v ulici Na Poříčí u výjezdu z podzemních garáží.
    Trať přechází do konstrukce velkoplošných panelů BKV a pokračuje v pravém oblouku. Tramvajová trať v ulici Na Poříčí pokračuje v táhlém pravém oblouku. Tramvajová trať se po překonání pravého oblouku v ulici na Poříčí napřimuje. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV před křižovatkou Havlíčkova. Závěrečná část tramvajové tratě v ulici Na Poříčí před křižovatkou Havlíčkova.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024