Trať Koh-i-noor - Otakarova

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Koh-i-noor - Otakarova


Když byla 20. června 1913 prodloužena tramvajová trať od usedlosti Na kovárně na dnešním Vršovickém náměstí, odbočila do dnešní Minské ulice a následně znovu odbočila do dnešní Vršovické ulice, která tehdy nesla jméno třída krále Jiřího. V nové konečné zastávce byl zřízen přejezd a levá kolej končila o cca 100 metrů dále, než kolej pravá, u břehu potoka Botiče. Sloužila k odstavování vlečných vozů. Když pak byl 23. září téhož roku postaven na dohled od konečné nový most přes Botič, byly na něj položeny nenapojené koleje pro zamýšlenou trať do Nuslí, které se dočkaly využití až o dlouhých třináct let později...

Původní podjezd pod železniční tratí u Otakarovy ulice před zaklenutím potoka Botiče. | 40. léta Trojice leteckých snímků oblasti okolo Otakarovy ulice dává nahlédnout do komunikačních proměn této oblasti. Tramvajové koleje vedou do Otakarovy ještě stejným podjezdem. | 1953 V letech 1958-59 byl zaklenut potok Botič tekoucí pod podjezdem a doprava do Nuslí se přestěhovala na novou část vozovky. Oba směry tak odděloval pilíř mostu. | 1975 V roce 1976 byla dokončena přestavba celé oblasti. Vršovická ulice (tehdejší Sboru národní bezpečnosti) byla rozšířena a stala se základní komunikací v oblasti, propojující Vršovice s Nuslemi pod novým železničním podjezdem. | 2010 Přeložka tramvajové tratě ve Vršovické ulici se již zpod nového podjezdu přiblížila až k té části tratě, jenž byla dokončena v roce 1975, přesto ještě není napojená. | 1976
Oproti předchozímu snímku již došlo k propojení obou částí přeložky tramvajové tratě, přesto probíhá dokončování stavby. Svářeči tak pracují... Na snímku však nevidíme svařování kolejnic, ale přivařování kolejnicových spojek ke kolejnicím. Hotový detail je docela dobře vidět na protější koleji. | 1976 ...ač již úsekem projíždí tramvaje. | 1976 Přeložka tramvajové tratě v Otakarově ulici je již v provozu, přesto chybí dokončené vozovky, kryt kolejiště a hlavně zastávky tramvají. Stavba stále pokračuje. | 1976 Přeložka tramvajové tratě v Otakarově ulici je již v provozu, přesto chybí dokončené vozovky, kryt kolejiště a hlavně zastávky tramvají. Alespoň křižovatka již je zadlážděna. | 1976 Přeložka tramvajové tratě v Otakarově ulici je již v provozu, přesto chybí dokončené vozovky, kryt kolejiště a hlavně zastávky tramvají, jimiž projíždí souprava vozů T3. Zadní vůz je opatřen tzv. odlehčeným pantografem použitým z dvounápravových vozů. | 1976

Zajímavým místem bývala křižovatka Koh-i-noor, kde od roku 1906 stávala Továrna jemného pánského prádla Josefa Feigla. Po dokončení výstavby okolních vozovek ve třicátých let zůstala její budova vystrčená do vozovky a ještě na počátku 80. let tvořila výraznou překážku. Ostatně stísněnost celého prostoru dokládá i fotografie vozu T1 ev.č.5079 vypraveného na linku 4. | 24.4.1980
Vůz KT8D5 ev.č.9028 vypravený na linku 3 projíždí Vršovickou ulicí mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor. | 30.7.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7284+7285 vypravená na linku 16 projíždí Vršovickou ulicí mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor. | 22.3.2004
Souprava vozů T3 ev.č.6702+6664 vypravená na linku 3 opustila křižovatku Minská a míří ke Koh-i-nooru. | 31.7.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7070 vypravený na linku 6 „zkrášlený“ pozůstatky celovozové reklamy míří od Koh-i-nooru k zastávce tehdy zvané Oblouková. | 2.1.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9008 vypravený na linku 24 projíždí přímým směrem křižovatky Minská ke Koh-i-nooru. | 17.4.2005
Vůz T6A5 ev.č.8703 vypravený na linku 6 projíždí přímým směrem křižovatky Minská ke Koh-i-nooru. | 2.1.2005
{
Motorový vůz ev.č.355 vypravený na linku 13 odbavuje cestující v zastávce Oblouková ještě v levostranném provozu. Pokud cestující přejde vozovku, může si zakoupit zubní pastu Thymolin, případně vyprat oblečení v parní prádelně jak hlásají dobové štíty. | květen 1931
Souprava vozů T3 ev.č.6870+6945 vypravená na linku 24 stanicuje v zastávce tehdy ještě zvané Oblouková, dnešní Bohemians. | 20.8.2006
Souprava vozů T3R.P ev.č.8338+8339 vypravená na linku 16 míří k zastávce Oblouková. Nákladní automobil vyčkává, aby jí dal přednost, ale zrovna v tomto místě to příliš pravidlem nebývá a nehody tramvají a odbočujících automobilů jsou zde obvyklým jevem. | 22.3.2004
Vůz T6A5 ev.č.8604 služebně vyjíždí na trasu linky 3 a tak cestující v zastávce Bohemians jen kouká, že řidiči nezastavuje, jen snižuje při průjezdu zastávkou rychlost jízdy na 15 km/h. | 6.2.2013
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7128+7129 vypravená na odkloněnou linku 9 míří Vršovickou ulicí k mostu přes Botič. | 5.2.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9039 vypravený na linku 24 míří Vršovickou ulicí k mostu přes potok Botič. | 17.4.2005
Vůz T3SUCS ev.č.7288 vypravený na linku 7 míří Vršovickou ulicí k tehdejší zastávce Bohemians. | 5.2.2005
Souprava vozu T3R.P ev.č.8379+8378 vypravená na linku 3 vyčkává na světelné křižovatce s Petrohradská ulicí na signál volno. | 25.3.2012
Vůz KT8D5 ev.č.9004 vypravený na linku 24 uhání Vršovickou ulicí přes světelně řízenou křižovatku s Petrohradskou ulicí ke stadionu Bohemians. | 30.7.2004
Vůz T6A5 ev.č.8711 vypravený na linku 7 míří Vršovickou ulicí k zastávce Nádraží Vršovice. | 5.2.2005
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7086+7087 vypravená na odkloněnou linku 26 míří Vršovickou ulicí ke křižovatce s ulicí Petrohradskou. | 17.4.2005
Do zastávky Nádraží Vršovice v její původní poloze, tedy před křižovatkou s ulicí U Vršovické nádraží vjíždí vůz T1 ev.č.5001 vypravený na linku 27. | 1976
Vůz T3R.P ev.č.8217 vypravený na linku 6 opustil zastávku Nádraží Vršovice a přes světelně řízenou křižovatku s ulicí U Vršovického nádraží uhání k „Bohemce“. | 17.4.2005
Souprava vozů T3M ev.č.8019+8020 vypravená na linku 24 stanicuje v zastávce Nádraží Vršovice. | 28.8.2006
Vůz T3 ev.č.6957 vypravený motolskou vozovnou na linku 7 stanicuje v zastávce Nádraží Vršovice. | 24.7.2011
Vůz T6A5 ev.č.8663 vypravený na linku 7 vjíždí do zastávky Nádraží Vršovice. | 25.3.2012
Vůz KT8D5 ev.č.9041 vypravený na linku 24 stanicuje v zastávce Nádraží Vršovice. | 30.7.2004
K zastávce Nádraží Vršovice se blíží od Otakarovy souprava vozů T3SUCS ev.č.7082+7104 vypravená na linku 22. | 22.3.2004
K zastávce Nádraží Vršovice se blíží od Otakarovy souprava vozů T3 ev.č.6882+6881 vypravená na linku 24. | 22.3.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7051+7050 vypravená na linku 22 opustila zastávku Nádraží Vršovice a míří k zastávce Otakarova. | 22.3.2004
K zastávce Nádraží Vršovice se blíží od Otakarovy souprava vozů T6A5 ev.č.8699+8700 vypravená na linku 9. | 5.2.2005
K zastávce Nádraží Vršovice se blíží od Otakarovy sólo vůz T6A5 ev.č.8680 vypravený na linku 7. | 5.2.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8310+8311 vypravená na linku 16 míří Vršovickou ulicí k zastávce Otakarova. | 22.3.2004
Cvičná jízda obsazená vozem Škoda 14T ev.č.9164 pózuje ve Vršovické ulici u nádraží Vršovice. | 8.4.2009
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7101+7104 vypravená na linku 26 míří klopeným obloukem k zastávce Otakarova. | 17.4.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8228+8229 vypravená na linku 7 míří klopeným obloukem k zastávce Otakarova. | 22.3.2004
Souprava vozů T6A5 ev.č.8737+8736 vypravená na linku 9 míří klopeným obloukem k zastávce Otakarova. | 5.2.2005
První pražský vůz typu KT8D5 ev.č.9001 vypravený na linku 24 při cestě do zastávky Otakarova vjíždí pod železniční most. | 17.4.2005
Ke křižovatce Zámecká dospěl vůz T6A5 ev.č.8669 vypravený na linku 7. | 19.11.2011
Vůz T1 ev.č.5079 vypravený na linku 1 stanicuje v zastávce Otakarova, která je již ve stávající poloze, ale jednokolejný trojúhelník do ulice Na Zámecké prozrazuje, že přestavba celého uzlu do dnešní podoby ještě zdaleka není dokončena. | okolo 1979
Souprava vozů T3M ev.č.8025+8034 vypravená na linku 7 stanicuje v zastávce Otakarova. | 5.12.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9017 vypravený na linku 3 stanicuje v zastávce Otakarova. | 30.7.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7268+T3 ev.č.6635 vypravená na linku 7 vjíždí do zastávky Otakarova. | 22.3.2004
Souprava vozů T3 ev.č.6680+6681 vypravená na linku 7 stanicuje v zastávce Otakarova. Vůz na čele je ještě opatřen hradou zpětného zrcátka staré konstrukce. | 10.10.1994
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7073+7072 vypravená na linku 11 stanicuje v zastávce Otakarova. | 7.10.2005
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9088 vypravený na linku 3 stanicuje v zastávce Otakarova. | 25.3.2012
Souprava vozů T3 ev.č.6092+6383 vypravená na linku 7 stanicuje v zastávce Otakarova. | 23.02.2001
Vůz T3SU ev.č.7009 vypravený na linku 6 vyčkává na křižovatce Koh-i-noor na signál volno. | 17.4.2005
Strašnická souprava vozů T3SUCS ev.č.7046+T3 ev.č.6708 vypravená na odkloněnou linku 26, ukončenou toho dne ve smyčce Náměstí bratří Synků, míří Vršovickou ulicí od křižovatky Minská ke křižovatce Koh-i-noor. | 17.4.2005
Ke křižovatce Koh-i-noor míří stálice linky 7, vůz T3G ev.č.8200 vypravený strašnickou vozovnou. | 17.4.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6841+6831 vypravená na odkloněnou linku 17 projíždí traťovým úsekem mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor. | 30.7.2004
Souprava vozů T3 ev.č.6780+6781 vypravená na odkloněnou linku 26 projíždí traťovým úsekem mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor. Protože jde o výluky krátkodobou, nemá vůz na svém čele správně žádné jméno cílové zastávky. | 17.4.2005
Vůz T3R.P ev.č.8216 vypravený na linku 6 projíždí přímým úsekem mezi dvěma vrcholy křižovatky Minská. | 17.4.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9010 vypravený na linku 24 opustil před chvílí zastávku Oblouková (dnes Bohemians) a přes křižovatku Minská míří ke Koh-i-nooru. Vůz je zkušebně osazen polopantografem. | 17.4.2005
Vůz T3SUCS ev.č.7284 vypravený na linku 7 projíždí křižovatkou s Obloukovou ulicí. | 5.2.2005
Křižovatka Minské a Vršovické ulice na dobové pohlednici. | 30. léta
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7121+7081 vypravená na linku 7 se u zastávky Bohemians potkává s vozem Škoda 15T ev.č.9256 na stejné lince. | 6.2.2013
Vůz T3M ev.č.8016 vypravená na linku 6 při jízdě do zastávky Oblouková (dnes Bohemians) míjí její protisměrnou kolegyni. | 30.7.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7292 vypravený na linku 7 právě opustil dnešní zastávku Bohemians a míří k vršovickému nádraží. | 5.2.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6864+6879 vypravená na linku 3 opustila tehdejší zastávku Oblouková a míří k mostu nad potokem Botičem. | 30.7.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7046+T3 ev.č.6708 vypravená na odkloněnou linku 26 míří k zastávce Nádraží Vršovice. | 17.4.2005
Vůz Škoda 15T ev.č.9223 vypravený na linku 24 uhání Vršovickou ulicí k zastávce u stadionu Bohemians. | 25.3.2012
Přimotat se s automobilem pod jedoucí tramvaj může mít fatální následky, jak dokládá dopravní nehoda s účastí vozu T3 ev.č.6356 u křižovatky s Petrohradskou ulicí před stadionem Bohemians. | nedatováno
Vůz T6A5 ev.č.8628 vypravený na linku 7 uhání Vršovickou ulicí ke světelně řízené křižovatce s Petrohradskou ulicí. | 17.4.2005
Vršovickou ulicí míří k zastávce Nádraží Vršovice souprava vozů T3R.P ev.č.8398+8399 vypravený na linku 7. | 6.2.2013
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7240+7241 vypravená na linku 9 míří Vršovickou ulicí k zastávce Nádraží Vršovice. | 5.2.2005
První pražské Súčko, vůz T3SU ev.č.7001 vypravený na linku 6 míří k zastávce Nádraží Vršovice. | 24.5.2010
Souprava vozů T3 ev.č.6382+6383 vypravená na linku 6 překonává křižovatku s ulicí U Vršovického nádraží před zastávkou Nádraží Vršovice. | 20.3.1998
Souprava vozů T6A5 ev.č.8611+8613 vypravená na linku 7 vjíždí do zastávky Nádraží Vršovice. | 24.5.2010
V zastávce Nádraží Vršovice stanicuje souprava vozů T3M ev.č.8033+8034 vypravená na odkloněnou linku 3. | 30.7.2004
Souprava vozů T3R.P ev.č.8368+8369 vypravená na linku 24 stanicuje v zastávce Nádraží Vršovice. | 21.8.2006
Vůz T3SUCS ev.č.7274 vypravený na linku 7 stanicuje v zastávce Nádraží Vršovice. | 5.2.2005
První v Praze modernizovaný vůz T3R.P ev.č.8301 vypravený na linku 7 opustil zastávku Nádraží Vršovice a míří do Otakarovy. | 17.4.2005
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9088 vypravený na linku 24 míří Vršovickou ulicí k zastávce Nádraží Vršovice. | 6.2.2013
Vůz KT8D5 ev.č.9036 vypravený na linku 24 uhání Vršovickou ulicí k zastávce Nádraží Vršovice. | 17.4.2005
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9082 na cvičné jízdě pózuje fotografovi u zastávky Nádraží Vršovice. | 24.6.2008
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9076 vypravený na linku 3 míří Vršovickou ulicí do zastávky Nádraží Vršovice. Vlak obrací na Čechově náměstí a tak na čelní orientaci vidíme původní jméno zastávky Bohemians, tedy Oblouková, která bude pro cestující zastávkou výstupní. | 25.3.2012
K zastávce Nádraží Vršovice míří cvičná jízda obsazená vozem Škoda 15T ev.č.9229. | 6.10.2011
Praha se stále mění, a tak na pozadí vozu T3SUCS ev.č.7258 vypraveného na linku 7 ještě nestojí obytný komplex a fotografie nám tak nabízí tehdy všední pozadí, které dnes již nepořídíte. | 5.2.2005
Vůz T6A5 ev.č.8704 vypravený na linku 6 uhání klopeným obloukem ve Vršovické ulici k zastávce Otakarova. | 5.2.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9018 vypravený na linku 24 míří od zastávky Otakarova k zastávce Nádraží Vršovice. Na čele vozu je patrná dodatečně dosazená zásuvka pro spojení s druhým vozem KT8D5. | 30.7.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7063 vypravený na linku 7 uhání klopeným obloukem ve Vršovické ulici k zastávce Otakarova. | 5.2.2005
Vůz T6A5 ev.č.8621 vypravený na linku 7 opustil křižovatku Zámecká a míří k zastávce Nádraží Vršovice. | 25.3.2012
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7086+7087 vypravená na linku 26 zamířila během odklonu až na Otakarovu. Do zastávky ale nedojede, v křižovatce Zámecká odbočí do ulice Na Zámecké. | 17.4.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6579+6645 vypravená na linku 33 stanicuje v zastávce Otakarova a řidič hledí do zpětného zrcátka umístěného na hrazdě původní konstrukce. | 10.10.1994
Souprava vozů T3M ev.č.8056+8032 vypravená na linku 11 stanicuje v zastávce Otakarova. | 5.12.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7057+T3 ev.č.6710 vypravená na linku 7 vjíždí do zastávky Otakarova. | 7.10.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6453+6375 vypravená na linku 33 stanicuje v zastávce Otakarova. | 10.10.1994
Souprava vozů T3 ev.č.6748+6749 vypravená na linku 7 vjíždí do zastávky Otakarova. | 5.12.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8048+8054 vypravená na linku 24 odbavuje cestující v zastávce Otakarova. A jak je ze snímku patrné, orientace se bohužel kradly i v této době, jen méně... | 26.5.2007
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8270+T3R.P ev.č.8503 vypravená na linku 24 stanicuje v zastávce Otakarova. | 19.6.2010
Vůz T6A5 ev.č.8718 vypravený na linku 7 stanicuje v zastávce Otakarova. | 28.3.2004
Na druhém konci plánované tratě se již v roce 1914 stavělo. Nejprve se 4. října tramvaje k dnešní křižovatce Otakarova jen přiblížily Bělehradskou ulicí na dohled, 21. listopadu ji však překročily a vydaly se až na dnešní náměstí bratří Synků. Takřka po roce, 1. listopadu 1925 se do prostoru křižovatky napojila tramvajová trať od Albertova.

Z úsporných důvodů byl za první světové války od 15. listopadu 1917 přerušen provoz tramvají v koncovém úseku tratě od usedlosti Na kovárně na dnešním Vršovickém náměstí.

Ve stejném období se o rozvoj tramvajové dopravy v této oblasti zajímala také továrna Waldes (dnešní Koh-i-noor), která měla zájem na přepravě nákladních vozů a zřízení tramvajového vlečkového propojení s tramvajovou sítí i železnicí.

Poté, co se v průběhu roku 1926 konečně rozjely stavební práce na nové tramvajové trati od křižovatky Otakarova, nejenže byla využita od roku 1917 neprovozovaná část tratě od dnešní Minské ulice, ale její součástí se konečně staly také od roku 1913 nenapojené koleje na mostě přes Botič.

Mezi Otakarovou ulicí a vršovickým železničním nádražím komunikace vypadaly jinak než dnes. Dnešní podoba čtyřproudou komunikace s tramvajovým tělesem uprostřed slouží od roku 1976. Původní tramvajová trať v Otakarově vedla v místech dnešního parkoviště podél domů. Průjezd z Křesomyslovy do Otakarovy ulice nebyl přímý a celkově byla celá křižovatka nepřehledná a stísněná. Dále trať vedla úzkou ulicí pod starý železniční nadjezd, tedy místy, kde donedávna manipulovaly autobusy linky 193. V navazujícím úseku Vršovické ulice trať vedla na vlastním tělese po jejím severním okraji, částečně dokonce zcela mimo ni. Vozovka totiž pokračovala až před budovu nádraží.

V oblasti Čechova náměstí tramvajová trať z dnešní Vršovické ulice již jen neodbočovala do ulice Minské, ale jednokolejně pokračovala až do prostoru dnešní křižovatky Koh-i-noor, kde odbočila do dnešní Moskevské ulice a na Čechově náměstí se jednokolejným trojúhelníkem napojila na existující trať. Bloková smyčka Čechovo náměstí a tramvajová trať od křižovatky Otakarova byly zprovozněny k 1. červnu 1926. Možná paradoxně část tratě, která je dnes hlavní (v Moskevské ulici) sloužila jako smyčka a naopak trať, která se využívá zejména k obracení (v Minské ulici) sloužila tehdy jako hlavní...

Většina tramvajových tratí, které Elektrické podniky vybudovaly ve 20. a 30. letech 20. století, svým směrem většinou sledovaly stávající komunikace. Mezi výjimky, kdy se koleje objevily v nezastavěné oblasti patří i dnešní tramvajová trať mezi Koh-i-noorem a Průběžnou. Rozlehlá oblast mezi Vršovicemi a Strašnicemi byla neobydlená a neexistovala tu žádná hlavní silnice, která by vyvolávala potřebu výstavby této tratě. Jak Vršovice, tak i Strašnice, měly základní napojení na tramvajovou dopravu zajištěno. O stavbu tramvajové tratě však značně usiloval majitel známého zábavního parku Eden, jehož počet a pravidelnost ale nebyla tak velká, aby se stavba tratě Elektrickým podnikům vyplatila.

Když se na konci 20. let zrodil regulační plán nezastavěné oblasti, vypracovaly Elektrické podniky projekty dvou tramvajových tratí, které měly budoucí městskou čtvrť obsloužit. První trať měla pokračovat od dnešní zastávky Koh-i-noor ulicemi Vršovickou (tehdy třída krále Jiřího), U Roháčových kasáren, Konopišťskou, Benešovskou, U Zdravotního ústavu, Soběslavskou a Votickou.

Krátce na to byl dokončen projekt další tratě, která měla na první plánovanou navázat v Edenu, a pokračovat do prostoru za křižovatkou s Průběžnou ulicí. Současně s tramvajovou tratí se měla z Vršovic do Strašnic stavět i nová komunikace. Jednání ohledně pozemků trvala dlouho a tak stavbu, spojenou s velkými odkopávkami a navážkami terénu, zahájily Elektrické podniky až v roce 1934.

Proti původním předpokladům však nebyla postavena část tratě z Edenu ke Krematoriu, a tak byla vybudována „pouze“ trať, dlouhá takřka 2,5 kilometru mezi Koh-i-noorem a Průběžnou. Velká část tratě byla postavena na vysokém náspu podél nedokončené komunikace. Pravidelný provoz na trati byl zahájen v neděli 6. ledna 1935 a od tohoto data je dvoukolejná také část tratě mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor.

Zřejmě nejrazantnější zásahy do podoby tramvajové tratě probíhaly v blízkosti křižovatky Otakarova. Původní podjezd pod železnicí byl mnohem užší a obě tramvajové koleje vedly pod jedním mostním polem, zatímco druhé, severnější, překonávalo potok Botič. V průběhu roku 1946 bylo částečně přeloženo koryto Botiče a postupně byla překládána tramvajová trať dále od železničního náspu. Nejprve se ke 23. květnu překládala kolej do centra a od 12. června byly úpravy dokončeny i na koleji z centra. Trať tak byla celá na vlastním tělese po straně komunikace.

Ve snaze co nejvíce zjednodušit vyjíždění z vozovny Pankrác ve směru do Vršovic, byl i ve značně stísněných podmínkách na křižovatce Otakarova, 8. června 1949 zprovozněn jednokolejný oblouk od náměstí bratří Synků do Otakarovy. Situaci měla ještě dále usnadnit manipulační jednokolejná trať v ulici Na Zámecké. Ke 24. říjnu 1956 byla dokončena částečná přeložka tratě v Otakarově ulici, umožňující její napojení. Kolej měla sloužit především zatahujícím vlakům do vozovny Pankrác od Vršovic. Protože kolej v ulici Na Zámecké byla vybavena i dalšími spojovacími oblouky (ve směru od Otakarovy do ulice Na Zámecké a v severní části náměstí Bratří Synků), bylo možné ji použít i pro případné obracení vlaků přijíždějících od Nuselského údolí. Poprvé bylo kolejí k tomuto účelu využito 13. ledna 1957.

Dne 19. října 1957 byl zřízen i kolejový oblouk z Bělehradské ulice z centra do Otakarovy, takže kolej v ulici Na Zámecké bylo možné použít k obracení i v této směrové relaci.

V průběhu roku 1957 zároveň začaly práce na zaklenutí potoka Botiče, v roce 1958 byl Botič překlenut a nad ním postavena nová vozovka pro směr od Vršovic, kterým pak byla od roku 1959 vedena tramvajová kolej téhož směru.

Příprava na provoz podpovrchové tramvaje vyvolala potřebu vyzkoušení tzv. tunelového provozu tramvají. Vzhledem ke svým technickým parametrům, zejména sklonovým a směrovým podmínkám, nejlépe odpovídala budoucí trase metra trať vedená Vršovickou ulicí. Zkouška proběhla 12. března 1963 mezi 0:30 a 4:00 hodinou v úseku Otakarova – Průběžná a spočívala nejen ve vyzkoušení rychlého sledu tramvajových souprav pro potřeby napájení, ale také v dosažení na tehdejší dobu nezvyklých jízdních rychlostí.

V dubnu roku 1974 byla v ulici Na Zámecké zřízena předjízdná kolej, aby mohla být v oblasti ukončena linka a zároveň nedošlo k narušení manipulačního provozu vozovny.

Stísněná a nepřehledná podoba křižovatky Otakarova dlouhodobě nevyhovovala dopravním potřebám města. Poté, co bylo rozhodnuto o přestavbě části Vršovické ulice mezi nádražím Vršovice a železničním podjezdem, byla do ní zahrnuta také přeložka Otakarovy ulice a výstavba nových mostů. Přestavba celé lokality byla velmi náročná, protože vyžadovala zboření všech obytných domů na jižní straně Otakarovy ulice a především výstavbu nového širokého železničního nadjezdu na jedné z nejfrekventovanějších pražských železničních tratí (a současně zhlaví vršovického nádraží).

Celá rekonstrukce úseku Otakarova – Nádraží Vršovice probíhala v několika etapách. Počínaje 9. zářím 1974 byla u nádraží Vršovice zřízena provizorní jednokolejná přeložka dlouhá 225 metrů, aby bylo možné tramvajovou trať přeložit až o 24 metrů severněji do nové osy. Provoz na rekonstruované trati byl zahájen 2. června 1975, na svém západním konci byla přeložka ještě napojena na starou trať pod původní železniční přemostění.

Samotná rekonstrukce uzlu v Otakarově ulici začala 26. července 1976 a probíhala v několika fázích s provizorními kolejemi. Trať v ulici Na Zámecké byla upravena na obousměrný provoz doplněním o oblouk od Vladimírovy ulice na manipulační kolej, dále byl doplněn oblouk z ulice Na Zámecké do Vršovic a v Otakarově ulici byl vložen pravý přejezd. V této etapě byl vyloučen provoz po všech přímých kolejích na střední části původní kolejové křižovatky a zároveň byly tratě v Bělehradské a Otakarově ulici propojeny prostým obloukem bez výhybek. Ve druhé etapě byla od 20. září 1976 vyloučena z provozu trať v Nuselském údolí. V rámci třetí etapy byl od 13. října 1976 zrušen provoz po staré trati v Otakarově ulici a na všech provizoriích a začalo napojování přeložky. Od 23. října 1976 byl zahájen provoz na přeložené trati v Otakarově ulici, situované až od 21 metrů jižněji na vlastní těleso a vedené novým podjezdem pod železniční tratí. Na nové křižovatce Otakarova byly zřízeny dvoukolejné oblouky z Otakarovy k Tylovu náměstí a k náměstí Bratří Synků.

V roce 1977 proběhla rekonstrukce traťového úseku mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor,

V roce 1986 proběhla rekonstrukce úseku mezi křižovatkami Otakararova a Zámecká metodou velkoplošných panelů BKV. Od 13. května byl přerušen provoz v ulici Na Zámecké, a od 20. května se přidaly úseky Otakarova - Minská a Otakarova – Tylovo náměstí, zároveň probíhala rekonstrukce části křižovatky Otakarova. Po obnovení provozu v dosud vyloučených úsecích Otakarova - Minská a Otakarova – Tylovo náměstí od 1. července, došlo naopak k přerušení provozu na náměstí bratří Synků a v Nuselském údolí. Probíhala rekonstrukce další části křižovatky a tratě v Nuselském údolí. Od 1. září byl obnoven provoz po nově dvoukolejné trati v ulici Na Zámecké, která se do Vršovické ulice nově napojovala dvoukolejným trojúhelníkem. Od 1. října byl obnoven provoz na náměstí bratří Synků a v prostoru smyčky Náměstí bratří Synků. Rekonstrukce tratě v Nuselském údolí skončila 17. listopadu 1986.

Zbývající úsek Zámecká - Koh-i-noor byl metodou velkoplošných panelů BKV rekonstruován mezi 16. únorem a 14. květnem 1988.

Další oprava úseku mezi křižovatkami Otakarova a Minská proběhla v roce 1996, o dva roky později vyvolala rekonstrukce oddělovače dešťových vod ve Vršovické ulici mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor přerušení provozu v tomto úseku mezi 30. červencem a 30. listopadem 1998. Tramvajové linky vyloučený úsek obousměrně objížděly s využitím tratě v Minské ulici.

V roce 1999 byla rekonstruována Otakarova.

V průběhu let se velkoplošné panely BKV ve Vršovické ulici několikrát propadly, a tak docházelo v celém úseku k jejich pravidelným opravám formou podfoukávání. Zmiňme alespoň červen 2008 a luxusně propadlé panely u zastávky Oblouková. Na svou velkou rekonstrukci trať zatím stále marně čeká.

Zhoršující se stav tramvajové tratě v prostoru zastávek Otakarova a nutnost doplnění radiově ovládané a vytápěné výhybky do křižovatky Zámecká od zastávky Otakarova přinesly v samém závěru stavební sezóny roku 2011 netradiční výluku úseku mezi křižovatkami Na Zámecké a Otakarova mezi 15. a 29. listopadem. Vzhledem k tomu, že se v oblasti v budoucnosti předpokládá výstavba stanice metra D, byly k rekonstrukci využity vytěžené pražce z modřanské tratě. Během výluky jezdily v první etapě tramvaje z Vršovic přes ulici Na Zámecké a smyčku Náměstí bratří Synků. V opačném směru kolejové propojení neexistuje a tak tramvaje jezdily závlekem přes obratiště Vozovna Pankrác. Na náměstí bratří Synků se vždy příslušná linka 7 „převlékla“ a s krycím číselným označením 37 se přes Vozovnu Pankrác vrátila do ulice Na Zámecké, kde opět převlékla zpět na původní linku a pokračovala dále do Vršovic. Součástí výluky byla i výměna blokových kolejnic v oblouku mezi Zámeckou a nádražím Vršovice.

Většina tramvajové tratě je od křižovatky Koh-i-noor až ke křižovatce Zámecká zřízena metodou velkoplošných panelů BKV. Výjimku samozřejmě tvoří křižovatka Minská, která je sice klasické konstrukce se zákrytem z velké žulové dlažby, ale přesto se v přímém úseku mezi jednotlivými vrcholy našel prostor pro položení velkoplošných panelů BKV. Křižovatce Zámecká je klasické konstrukce s krytem z velké žulové dlažby a prostor zastávek Otakarova je klasické konstrukce s asfaltovým zákrytem.

Cestu po tramvajové trati začneme u křižovatky Koh-i-noor. Tramvajová trať zde míří na zvýšeném tělese ve středu vozovky Vršovické ulice ve velkoplošných panelech BKV ke křižovatce s ulicí Na Louži, která se připojuje z levé strany. Vpravo se připojuje prostřednictvím křižovatky Minská tramvajová trať z Minské ulice. Přímý úsek tramvajové tratě mezi jednotlivými vrcholy křižovatky je zřízen opět metodou velkoplošných panelů BKV. Za druhým vrcholem křižovatky Minská následuje křižovatka s Obloukovou ulicí, po níž byla dlouhá léta pojmenována zastávka, jejíž protisměrný ostrůvek, nyní již nesoucí jméno po přilehlém fotbalovém stadionu Bohemians. Za zastávkou následuje světelně řízená křižovatka se Sportovní ulicí, v jejímž prostoru se tramvajová trať s využitím protioblouků v kombinaci levý a pravý vyosí, aby byl za křižovatkou prostor pro nástupní ostrůvek zastávky Bohemians do centra. Tramvajová trať zde na zvýšeném tělese ve středu vozovky kopíruje tvar ulice táhlým pravým obloukem. Za fotbalovým stadionem se její koleje napřímí a zamíří na most přes Botič, tedy most, na němž v letech 1913-1926 ležely nenapojené a nevyužité koleje plánované tramvajové trati. Za mostem se z levé strany připojí ulice K Botiči a trať zamíří ke světelně řízené křižovatce s Petrohradskou ulicí, před níž se opět začne stáčet táhlým pravým obloukem, který na chvíli přeruší napřímení tratě zřízené velkoplošnými panely BKV v místě úrovňového přejezdu pro automobily cca 60 metrů před světelně řízenou křižovatkou s ulicí U Vršovického nádraží. Bezprostředně za touto křižovatkou se trať opět začne v prostoru zastávky Nádraží Vršovice stáčet v pravém oblouku, který se napřímí až po zhruba 150 metrech. Tramvajová trať v přímém úseku pokračuje k vyústění Ukrajinské ulice v levé části komunikace a bezejmenné komunikace vpravo od benzinové pumpy. Na její úrovni je zřízen přejezd pro automobily, který má sloužit pouze pro vozidla jedoucí k čerpací stanici a odbočující tedy od Otakarovy vlevo. Řidiči automobilů však velmi často nerespektují dopravní značení a přejezd využívají i při výjezdu z čerpací stanice k odbočení vlevo přes tramvajovou trať. Za přejezdem se koleje tramvajové tratě začnou stáčet v levém klopeném oblouku jehož výrazné převýšení ilustrují dva žulové obrubníky zvýšeného tělesa vpravo a jeden vlevo. Tramvajová trať se dostává pod přemostění nesoucí železniční zhlaví vršovického nádraží, koleje se napřimují, skončí jejich naklopení a míří ke křižovatce Zámecká. Před ní trať opustí konstrukci velkoplošných panelů BKV, v prostoru samotné křižovatky samozřejmě přejde do klasické konstrukce se zákrytem z velké žulové dlažby. Za křižovatkou se tramvajová trať dostává do prostoru zastávek Otakarova, kde zákryt klasické konstrukce kolejí tvoří asfaltový koberec. Za zastávkami se pak koleje stávají součástí kolejové křižovatky Otakarova na styku ulic Otakarova, Bělehradská a Křesomyslova, kde naši cestu zakončíme.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Bohemians
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Nádraží Vršovice, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Vršovická, 70 metrů za křižovatkou s ulicí Sportovní, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Bohemians
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Čechovo náměstí, Vršovické náměstí a Koh-i-noor, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Vršovická, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Oblouková, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Vršovice
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Náměstí bratří Synků v ulici Na Zámecké a Otakarova, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulici Vršovická, 70 metrů za křižovatkou s ulicí U vršovického nádraží, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Nádraží Vršovice
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Bohemians, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Vršovická, 5 metrů před křižovatkou s ulicí U vršovického nádraží, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Otakarova
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Náměstí bratří Synků, Divadlo Na Fidlovačce, Nuselské schody, ve středu ulice Otakarova, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Bělehradská, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Otakarova
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Náměstí bratří Synků v ulici Na Zámecké a Otakarova, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Vršovická, 70 metrů za křižovatkou s ulicí U vršovického nádraží, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    V celém úseku tramvajové tratě jsou po změně linkového vedení k 1. září 2012 provozovány denní linky 7 a 24, které v obou koncových "mezikřižovatkových" úsecích jednosměrně doplňují dvě linky. Linka 13 se objevuje v prostoru zastávky Otakarova z centra, kdy obrací od zastávky Nuselské schody zpět s využitím průjezdu ulicí Na Zámecké a smyčky Náměstí bratří Synků. Na druhém konci se mezi křižovatkami Koh-i-noor a Minská objevuje v uvedeném směru linka 4, která byla do této trasy převedena od 10. října 2012 aby zajistila obsloužení zastávky Čechovo náměstí v Minské ulici. V nočním provozu je v celém traťovém úseku provozována linka 55, pouze v prostoru zastávek Otakarova se objevují linky 53 a 56 odbočující do a z ulice Na Zámecké.

    Fotocesta po trati Koh-i-noor - Otakarova
    Počátek tramvajové u křižovatky Koh-i-nor, koleje zde v přímém úseku ještě kryje velká žulová dlažba. V přímém úseku trať ve středu vršovické ulice mění konstrukci na velkoplošné panely BKV. Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Vršovické ulice na zvýšeném tělese mezi křižovatkami Koh-i-noor a Minská. Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Vršovické ulice na zvýšeném tělese mezi křižovatkami Koh-i-noor a Minská. Tramvajová trať opět přechází do klasické konstrukce s krytem z velké žulové dlažby.
    Vrchol křižovatky Minská umožňuje tramvajím pokračovat přímo k zastávkám Bohemians, případně odbočit vpravo do Minské ulice, ihned za kolejovou konstrukcí přímý směr přechází do velkoplošných panelů BKV... Přímý úsek tramvajové tratě mezi dvěma vrcholy křižovatky Minská je zřízený velkoplošnými panely BKV. V Praze byla v této úpravě ještě křižovatka Vítězné náměstí. Přímý úsek tramvajové tratě mezi dvěma vrcholy křižovatky Minská je zřízený velkoplošnými panely BKV. V Praze byla v této úpravě ještě křižovatka Vítězné náměstí. Z pravé části se do tramvajové tratě připojují koleje tramvajové tratě v Minské ulici, za výhybkami trať přechází do konstrukce velkoplošných panelů BKV v nichž nás bude provázet až ke křižovatce Zámecká. Bezprostředně za křižovatkou Minská se tramvajová trať v místě vyústění Obloukové ulice drobně stočí vpravo...
    ...následně se ještě v prostoru křižovatky s Obloukovou ulicí napřímí a zamíří do zastávky Bohemians z centra. Prostor zastávky Bohemians z centra. Prostor zastávky Bohemians z centra. Prostor zastávky Bohemians z centra. Za prostorem zastávky Bohemians z centra se tramvajová trať vyosuje v prostoru křižovatky se Sportovní ulicí protioblouky v kombinaci levý a pravý, aby v následující části Vršovické ulice byl prostor pro umístění nástupního ostrůvku zastávky Bohemians.
    Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV překračuje křižovatku se Sportovní ulicí. Před zastávkou Bohemians do centra tramvajovou trať překračuje přechod pro chodce, trať se do prostoru zastávky stáčí táhlým pravým obloukem. Prostor zastávky Bohemians do centra umístěné v táhlém pravém oblouku před fotbalovým stadionem. Prostor zastávky Bohemians do centra umístěné v táhlém pravém oblouku před fotbalovým stadionem. Prostor zastávky Bohemians do centra umístěné v táhlém pravém oblouku před fotbalovým stadionem.
    Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu Vršovické ulice za zastávkou Bohemians. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu Vršovické ulice za zastávkou Bohemians. V přímém úseku na zvýšeném tělese ve středu Vršovické ulice se tramvajová trať dostává na most přes potok Botič. Tramvajová trať po překročení potoka Botiče dále míří ke světelné křižovatce s Petrohradskou ulicí... ...před ní se trať opět stáčí v táhlém pravém oblouku.
    Tramvajová trať překračuje světelně řízenou křižovatku s Petrohradskou ulicí. Mezi světelně řízenými křižovatkami s ulicemi Petrohradská a U Vršovického nádraží se tramvajová trať na zvýšeném tělese ve Vršovické ulici stáčí v táhlém pravém oblouku. Mezi světelně řízenými křižovatkami s ulicemi Petrohradská a U Vršovického nádraží se tramvajová trať na zvýšeném tělese ve Vršovické ulici stáčí v táhlém pravém oblouku. Mezi světelně řízenými křižovatkami s ulicemi Petrohradská a U Vršovického nádraží se tramvajová trať na zvýšeném tělese ve Vršovické ulici stáčí v táhlém pravém oblouku. Mezi světelně řízenými křižovatkami s ulicemi Petrohradská a U Vršovického nádraží se tramvajová trať na zvýšeném tělese ve Vršovické ulici stáčí v táhlém pravém oblouku.
    Mezi světelně řízenými křižovatkami s ulicemi Petrohradská a U Vršovického nádraží se tramvajová trať na zvýšeném tělese ve Vršovické ulici stáčí v táhlém pravém oblouku. Tramvajová trať se ve Vršovické ulici postupně napřimuje. Tramvajová trať se ve Vršovické ulici postupně napřimuje. V přímém úseku světelně řízené křižovatky s ulicí U Vršovického nádraží se tramvajová trať blíží do prostoru zastávky Nádraží Vršovice. Za přechodem pro chodce se tramvajová trať v prostoru zastávky Nádraží Vršovice opět začíná stáčet v pravém oblouku.
    Prostor zastávky Nádraží Vršovice. Prostor zastávky Nádraží Vršovice. Táhlý pravý oblouk tramvajové tratě za zastávkami Nádraží Vršovice. Táhlý pravý oblouk tramvajové tratě za zastávkami Nádraží Vršovice. Táhlý pravý oblouk tramvajové tratě za zastávkami Nádraží Vršovice.
    Přímý úsek tramvajové tratě na zvýšeném tělese ve středu vozovky Vršovické ulice. Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV pokračuje přímým úsekem. Přejezd pro automobily přes zvýšené tramvajové těleso na úrovni benzinové pumpy. Za přejezdem pro automobily se tramvajová trať přibližuje k levému klopenému oblouku. Levý oblouk tramvajové tratě ve Vršovické ulici míří k podjezdu pod zhlavím železniční stanice.
    Levý oblouk tramvajové tratě ve Vršovické ulici míří k podjezdu pod zhlavím železniční stanice. Levý oblouk tramvajové tratě ve Vršovické ulici míří k podjezdu pod zhlavím železniční stanice. Levý oblouk tramvajové tratě ve Vršovické ulici míří k podjezdu pod zhlavím železniční stanice. Levý oblouk tramvajové tratě ve Vršovické ulici míří k podjezdu pod zhlavím železniční stanice. Levý oblouk tramvajové tratě ve Vršovické ulici míří k podjezdu pod zhlavím železniční stanice.
    Pod mostem železničního zhlaví se tramvajová trať začíná napřimovat. Pod mostem železniční tratě se tramvajová trať napřímí a na zvýšeném tělese míří ke křižovatce Zámecká. Tramvajová trať na zvýšeném tělese tvořeném velkoplošnými panely BKV míří ke křižovatce Zámecká. Tramvajová trať na zvýšeném tělese tvořeném velkoplošnými panely BKV míří ke křižovatce Zámecká. Vrchol křižovatky Zámecká od Nádraží Vršovice umožňuje tramvajím odbočit vlevo do ulice Na Zámecké, případně pokračovat přímo do zastávky Otakarova.
    Z levé strany se v prostoru křižovatky Zámecká připojují koleje z tramvajové trati v ulici Na Zámecké a trať pokračuje do prostoru zastávek Otakarova. Prostor zastávek Otakarova v klasickém svršku s asfaltovým zákrytem. Prostor zastávek Otakarova. Prostor zastávek Otakarova. Závěrečná část trať tramvajové tratě v prostoru zastávek Otakarova končí v prostoru stejnojmenné křižovatky.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024